söndag 15 maj 2016

Några böcker jag inte kan hålla otipsade

Jag har förstås läst en hel del sedan jag slutade blogga 2011.
Det vore en omöjlig uppgift att så här i efterhand redogöra för mina läsupplevelser. Inte minst pga att mitt sakminne är rätt uselt.
Jag vill tro, som med så mycket annat, att jag har en rik faktadatabas i min hjärna. Det lyckas jag nog inte övertyga någon om. Allra minst mig själv. Information flödar in men hur intressant jag än tycker att det är lyckas den sippra ut bakvägen på något sätt.

Men jag har några böcker som jag bara måste dela med mig av. Böcker som mitt samvete inte tillåter att jag behåller för mig själv.
Eftersom jag varken orkar eller minns detaljerna tillräckligt för att skriva något vettigare om dom än ”underbar”, ”fantastisk”, ”otrolig”, ”grym” osv, så gör jag en lista här och så får ni själva googla upp dessa måste-läsas-böcker.

Det är en salig blandning Kan man säga.
Om du själv har någon favorit bland dessa så puffa gärna för den i en kommentar! Här kommer de då, utan någon inbördes ordning:
Tärningsspelaren – Luke Rhinehart
Moment 22 - Joseph Heller
Tidsresenärens hustru - Audrey Niffenegger
Historikern - Elizabeth Kostova
Rödskinn - Alexie Sherman
Och världen skälvde - Ayn Rand
Den gröna milen - Stephen King
Hundpojken - Eva Hornung
Egalias döttrar - Gerd Brantenberg
Niceville - Kathryn Stockett
Vägen - Cormac Mccarthy
127 timmar / Vilkja av sten – Aron Ralston
Ender’s game – Orson Scott Card

Inga kommentarer: