söndag 22 januari 2017

Neverwhere, av Neil Gaiman

Det börjar ganska klassiskt. En relativt ung, vit medelklassman flyttar till London. Där får han sig en liten lägenhet, ett jobb han tror sig trivas med och en fästmö som han tror sig älska.
Men så en avgörande kväll förändras allt.
Richard är på väg med sin fästmö till en middag med hennes chef. En mycket viktig middag där han ska vara en representativ partner. Då ramlar plötsligt en blodig flicka ut på trottoaren framför dom. Hon behöver uppenbart hjälp och trots fästmöns protester lyfter Richard upp flickan och bär henne hem till sig.
Flickan repar sig ganska snabbt och introducerar Richard till Londons undre värld. Inte en undre värld som vi känner den utan en för oss osynlig värld. Richard tvingas in i ett äventyr som sakta men säkert förändrar honom och hans syn på livet och tillvaron.

Det här är Gaiman när han är som bäst!
Det är komiskt, äckligt, charmerande, fascinerande, fängslande och väldigt spännande.
Jag gillar det här med parallella världar som liksom går i varandra. Gillar när det är lite vridet samtidigt som det finns en tydlig och god historia. Och jag gillar verkligen hans karaktärer!
Tillsammans med ”Amerikanska gudar” utgör den här en av favoriterna bland Gaimans böcker. Förhoppningsvis kan de bli fler!

2 kommentarer:

Sara sa...

Ja, den här tyckte jag mycket om! Gaiman är en favorit!

Mikaela Stigsdotter-Larsson sa...

Det är han verkligen! Fast jag tycker att han är ganska ojämn. Det har hänt att jag påbörjat ett par böcker som jag inte orkat läsa klart för att jag inte alls gillat dom.