söndag 8 februari 2009

Ljummen kikärtssallad med couscous och mandelsås

I fredags lagade Älsklingsjonatan en helt underbar middag till oss.

 
Posted by Picasa


Receptet är hämtat rakt av ur "Claras gröna kokbok" fast där heter rätten kikärtsgryta och inte kikärtssallad. Vi tyckte att sallad var ett mer passande namn.

Kikärtssallad:
2 msk olja
1 finstrimlad morot
1 skivad gul lök
1/2 medelstor skivad zucchini
1 tsk grovstötta korianderfrön (vi körde med vanlig finmald)
8 färska dadlar
2 hela saltgurkor
1 burk kikärtor
En näve ruccolasallad

1. Fräs lök, morot och zucchini i olja, krydda med koriander och låt svalna.
2. Kärna ur dadlar och skär två ggr på längden, skiva gurkan på längden, häll av vattnet av kikärtorna.
3. Blanda ihop allt.

Mandelsås:
50 g sötmandel
2 vitlöksklyftor
1/2 kruka färsk koriander (vi använde mald)
2 tsk paprikapulver
2 tsk spiskummin
1 1/2 dl olja (av god kvalitet)
Saft från en halv citron
Salt och peppar
Ev chilipeppar

1. Mixa mandlar, vitlök, koriander, paprikapulver och spiskummin. Späd med lite i taget av oljan.
2. Tillsätt citronsaft. Smaka av med salt, peppar och ev chilipeppar.

Servera med 4 dl couscous tillredd med 4 dl grönsaksbuljong.
Jonatan serverade även sina hemmagroddade linsgroddar till.

(Veckans semelintag - 1 semla.)

1 kommentar:

Veronica Tingvall sa...

Oj vad hungrig jag blev nu, typiskt! Jag har ätit två semlor idag! Fast de var ganska små.... Vi provade go greens vispgrädde, den var söt men faktiskt riktigt god tycker jag. jag har läst Ture Sventon idag, däför blev det stort semelbak hemma. jag använder googles översättare men David grejade med det på nåt sätt. kanske hämtade han den nån annanstans ifrån, jag vet tyvärr inte.

Kram/Veronica