fredag 2 december 2016

Tre koppar choklad, av Care Santos

Mera choklad?
Japp!
När en söker på titelord kommer det upp så mycket intressanta sökträffar. Choklad verkar vara ett populärt tema. Och dessutom ofta mycket lyckat!

En chokladkanna som rymmer exakt tre små koppar står i centrum för den här romanen. Eller, romanerna. För det är som tre små romaner i en.
Vi börjar på 2000-talet där kannan spelar en viktig roll i ett utsökt treangeldrama.
Så hoppar vi ca ett och ett halvt sekel bakåt i tiden då ett helt annat drama utspelar sig. Ett där klasskillnader, lojalitet och vänskap har stor betydelse. Ytterligare ett sekel tillbaka bjuds vi på komedi. Roligt, charmerande och ganska spännande.
Gemensamt för de tre berättelserna är förstås chokladkannan men också inslagen av kärlek och choklad.

Mums! Vilken härlig bok!
Jag dras direkt in i den första historien. När den så övergår i den andra stör det mig lite eftersom författaren helt byter berättarteknik. Det tar en stund innan jag kommer in i det men sedan är jag åter fast.
När sedan den tredje berättelsen tar över är det inte alls lika problematiskt eftersom jag vet vad som väntar.
Tre otroligt goda historier och jag imponeras av författarens många röster.
Jag rekommenderar den här boken å det varmaste. Gärna med lite choklad att mumsa på till.

Inga kommentarer: