fredag 16 december 2016

Renhet, av Jonathan Franzen

Handlingen är så mastig och krånglig så jag orkar inte formulera mig riktigt. Jag lånar Bokus beskrivning:

Pip Tyler, som egentligen är döpt till Purity, har ingen aning om vem som är hennes far. När hon får chansen att praktisera hos The Sunlight Project, en Wikileaks-liknande organisation som spårar och avslöjar hemligheter över hela världen, ser hon möjligheten att genom dem hitta sin far. Grundaren till organisationen är den karismatiske visselblåsaren Andreas Wolf som blev känd för världen när Berlinmuren föll. Han dras till Pip av anledningar hon inte kan förstå och hennes reaktion på hans känslor får henne att för alltid omvärdera sin syn på rätt och fel.


Vilken galen historia! Vridna relationer mellan vridna människor i en vriden värld.
En mycket intressant roman som är både mörk, sjuk, sorglig och rolig. Såklart en påhittad historia men som ändå berättar något om verkligheten. En verklighet som långt ifrån min egen och jag känner att mitt liv trots allt är ganska lätt att leva.

En god läsupplevelse har det varit men lång. Lite väl lång men jag övervägde aldrig att lägga ner. Däremot sov jag mig igenom vissa delar (vilket jag kan göra eftersom jag lyssnar) och brydde mig ibland inte om att leta mig tillbaka och lyssna om.
Det här är verkligen boken för dig som gillar långa, välskrivna romaner med en komplex handling.

Inga kommentarer: