söndag 25 december 2016

Middagsmörker, av Charlotte Cederlund

Vid sexton års ålder har Áili förlorat båda sina föräldrar och tvingas mot sin vilja flytta till sina samiska släktningar som bor i en liten by djupt inne i de norrländska skogarna.
Där får hon både uppleva samernas utsatthet och hur svårt det är att accepteras som same när en inte vuxit upp i den kulturen.
När hon anländer till byn börjar märkliga saker hända, med Áili och i byn med omnejd.
Mörka, starka krafter är på väg att släppas lös och Áili är den enda som kan stoppa dom.

Lättläst och spännande men som så ofta med den här sortens klichéartade böcker sätter den inga djupare avtryck.
Berättelsen är verkligen fantasifull, språket är helt ok liksom dialogerna men karaktärerna är lite för steriotypa.
Jag tycker även att slutet blir ett antiklimax. Snopet på något sätt. Jag känner mig snuvad på konfekten.

Under läsningen blir jag ganska övertygad om att Cederlund inte själv är same men eftersom jag själv har oerhört dålig koll på samekultur kan jag inte vara helt säker.
Så jag kollar upp det och mycket riktigt, Cederlund är, liksom huvudkaraktären, uppväxt i Skåne men har inga som helst rötter bland samer.
Då undrar jag hur mycket research hon egentligen gjort och nästa steg blev att kolla upp vad samerna själva tycker om den här boken. Jag hittade en artikel i Samefolket som speglar en del av min egen läsupplevelse. Den bekräftar också det jag misstänkte – en del missar i researchen som, om de undvikits hade kunnat lyfta den här romanen.
Artikeln kan du läsa här.

Sammantaget så är det här boktipset för dig som gillar mytologi och övernaturligheter och som vill ha en lättsmält bladvändare att glufsa i dig.
Det här är tydligen första delen i en serie och även om det här var en trivsam läsupplevelse så nöjer jag mig här och lägger hellre tid på annan litteratur. Om någon har tips på samiska författare så mottas det gärna!

Inga kommentarer: