tisdag 21 juni 2016

Gustav III checkar in - alltså näej..

Visste ni att Gustav III aldrig blev mördad?
Det var inte han som befann sig på maskerad utan hans ersättare Filip. Kungen själv låg neddrogad och sovande i sin rådgivares lägenhet.
Så blir även rådgivaren mördad och eftersom ingen annan känner till den sovande kungen blir han bortglömd.
Drygt tvåhundra år senare vaknar han förvirrad i lägenheten som nu tillhör Nils
Nils blir övertygad om kungens äkthet och tar sig an honom.

Det här är alltså en av serierna ur Storytel Original som jag entusiastiskt skrev om här om dagen. Den är skriven av Christian Holmqvist.
Nu har jag lyssnat på ca tre och ett halvt avsnitt och känner att det räcker.
Nu gör inte Storytel anspråk på att dessa serier ska vara några litterära mästerverk. De ska mer vara som spännande och underhållande följetongar som en bara vill ha mer av.
Det lyckas de inte med. I alla fall passar det inte mig.

Grejen med just den här serien ska nog vara humor. Och visst är den lite smårolig. Men inte så rolig att jag vill ägna trettiofem timmar åt den eller vad det kan vara. Inte heller särskilt spännande. Och rätt tjatig eftersom Nils hela tiden måste förklara väldigt grundläggande saker om vår nutid för konungen.
När kungen ”frågar” utan att faktiskt ställa någon fråga, och någon vill bli av med ”känslan som är etsad på hornhinnan” ger jag upp.
Hallå korrekturläsaren! Vad har du pysslat med?! Inte läst korrektur i alla fall.

Men om du gillar lättläst, småroligt och inte har problem med språkliga missar tycker jag ändå att du ska ge det här en chans.
För platt för mig kan mycket väl vara lättsam sommarläsning för dig!

Jag ska ändå pröva någon av de andra serierna innan jag avfärdar Storytel Original helt och hållet. Nu när jag ändå har abonnemang på Storytel.
Men innan dess ska jag läsa helt andra saker en stund.

Just ja! Jag måste ändå säga att uppläsare Fredrik Berling gör ett bra jobb!

Inga kommentarer: