söndag 16 augusti 2009

Lördagsfrågor en söndag

Igår knopade
Fiktionista
ihop en liten
lördagsenkät.
Den tänker jag svara på idag.

1. Vad läser du just nu?
Vem vill bli miljardär av Vikas Swarup

2. Vilken är din favoritgenre?
Det är svårt för jag gillar så mycket. Men historiska romaner tätt följt av fantasy tror jag.

3. Vilken genre undviker du helst?
Deckare/kriminalare

4. Om du fick ställa en fråga till valfri författare, vad skulle du ställa för fråga och till vilken författare?
J K Rowling - Hur kunde du?!

5. Vilka författare har du träffat?
Eh, träffat och träffat. Jag har ju lyssnat live på Marcus Birro och Jonas Gardell. Gills det?
Sen så har ju en del av mina lärare på universitetet och pastoralinstitutet publicerat böcker och avhandlingar.
Just ja, Torgny Lindgren var ju hos oss en förmiddag på Pastoralinstitutet typ föreläste. Det var underbart!
Nu kommer jag inte på någon mer.

6. Vilken författare skulle du vilja träffa?
Mark Levengood

7. Föredrar du böcker skrivna i förstaperson eller tredjeperson?
Tredjeperson. Är berättelsen skriven i första person kan man nästan alltid räkna med att personen överlever. Dessutom blir det då bara ur ett perspektiv för det mesta. Det är lite trist. Fast är boken riktigt välskriven så har det egentligen inte särskilt stor betydlese om det är första- eller tredjeperson.

8. Om du bara fick läsa en bok till innan du dör vilken bok skulle du välja?
Hjälp! Det vore ju hemskt att behöva välja något sådant. Jag vet i tusan vad jag skulle välja men jag är ju väldigt väldigt sugen att läsa Bågens mästare (uppföljningen till Stäppens krigare) av Con Igulden.

9. Om du var tvungen att kasta alt. skänka tre böcker i din bokhylla, vilka skulle du då välja?
Bortom Stjärnan av Elisabet Nemert
Lyckans hjul av Kajsa Ingemarsson
Djävulen bär prada av Lauren Weisberger
De två första tycker jag är riktigt dåliga faktiskt. Jag skulle inte slänga dom för det är dumt att slänga saker andra kan gilla. Jag skulle skänka dom om jag visste någon som verkligen gillar dom men jag planerar att sälja dom på tradera.
Djävulen bär prada är rät ok men inget jag är sugen på att läsa om så det får nog också bli en skänk eller ett traderaobjekt.

10. Infoga ett av de fulaste bokomslagen du sett (om du kan hitta bilden) i ditt eget inlägg och förklara varför du tycker att det är så fult.
Nej, det här hoppar jag över. Jag har, av förklarliga skäl, inga synpunkter på omslag. Så länge de inte faller i bitar.

2 kommentarer:

Fiktionista sa...

Kul att läsa dina svar! Jag skrattade gott åt svaret på nr. 4. Jag har fortfarande inte läst ngn av böckerna. Däremot tyckte jag att de två första filmerna var mysiga.

svartanova sa...

Vad roligt att läsa dina enkätsvar! :)