tisdag 18 augusti 2009

Vem vill bli miljardär (Slumdog millionaire)

Av Vikas Swarup

I den indiska versionen av tv-programmet "Vem vill bli miljonär" har producenten bestämt sig för att öka insatserna och tittarsifrorna rejält. Högsta vinsten är nu en miljard rupier.
Ett par avsnitt in i säsongen dyker en ung kile från slummen upp. Han svarar rätt på fråga efter fråga och kammar hem hela vinsten.
Detta är inte alls bra för produktionen eftersom de inte fått in tillräckligt med pengar på reklam och tittare för att kunna betala ut pengarna.
För att komma undan anklagar man killen för fusk. Hur kan någon från slummen ha minsta möjlighet att kunna svaren på alla frågorna?

Vi får följa den föräldralöse gatpojken Ram Mohammad Thomas livsberättelse. En berättelse som utgår ifrån de olika frågorna i tävlingen.

En underbar bok.
Här skildras Indien på ett lite annat sätt än i
Bittert arv,
som jag ju inte var så förtjust i. Kanske är det mitt västerländska, romantiska hjärta som gör att jag kan ta till mig den här boken på ett helt annat sätt. Mitt västerländska behov av att tro att skönheten kan finnas mitt i det svåra ocvh mörka. Att det finns hopp.
Eller så är det inte alls västerländskt utan allmännmänskligt.
Jag tror faktiskt att det finns många människor som trots att livet är mörkt lyckas behålla sitt hjärta varmt och mjukt. Människor som kämpar emot bitterheten och hatet.

Jag älskar den här boken.
Likaså tycker jag mycket om filmen men den skiljer sig oerhört mycket från boken.
Utgångspunkten är den samme - slumkillen som vinner en miljard i tv-programmet och sedan anklagas för fusk - men sedan tar berättelsen en helt annan form. Visst finns det vissa gemensamma drag och ett par gemensamma grundberättelser men det är ändå två olika historier.
Hur som helst så är filmen högst sevärd och boken i högsta grad läsvärd.

Uppläsningen görs mycket fint och inlevelsefullt av Eric Ericson.

Inga kommentarer: