måndag 27 oktober 2008

"Damernas detektivbyrå"

av Alexander McCall Smith

Det här var en lagom bok att läsa efter min nästan transartade läsning av "Å andra sidan".
"Damernas detektivbyrå" handlar om en kvinlig detektiv i Botswana. Närmare bestämt Botswanas enda kvinliga detektiv. Jag blir inte så fängslad av den här boken men den är fin och innehåller målande beskrivningar som gör att jag nästan känner doften, värmen och dammet från Botswana. McCall Smith är född och uppvuxen i Zimbabwe och har pluggad juridik (han är en högt framstående jurist) i just Botswana. Detta märks tydligt i boken vilket gör den trovärdig. Bortsett från de små och oftast ganska söta mysterierna får vi en inblick i den afrikanska kvinnans liv och förutsättningar. Vi får ta del i hennes kamp för självständighet och respekt men vi får också mötahennes oerhörda stolthet att vara både kvinna och afrikan. Man får möta afrikanens, både mannens och kvinnans, stora kärlek och stolthet för sitt land och ursprung.
"Damernas detektivbyrå" är skriven på ett stillsamt sätt och med en allvarsam humor som skiljer sig en del från den humor vi, eller åtminstone jag, är van vid.
Detta är en bok som inte lyckas fånga mig helt men som rör vid mitt hjärta.

1 kommentar:

Veronica Tingvall sa...

Jag försökte mig på att läsa den här för ett halvår sen eller så men jag gillade den inte alls. Vet inte om det berodde på mig eller på boken, jag kanske aldrig gav den en riktig chans...

Tack för brödet förresten, det var supergott!
Kram, kram /Veonica