måndag 3 maj 2021

En bokhandlares dagbok, av Shaun Bythell

Oj, mitt bloggande fick ett abrupt slut förra sommaren när blogger gjorde någon slags uppdatering. Min fyra år gamla skärmläsare fixade inte det och det blev omöjligt för mig att blogga. För några veckor sedan hade det mesta med mitt gamla datorskrälle slutat att fungera så då ringde jag ett samtal och nu har jag en sprillans ny och pigg dator och jag kan återuppta bloggen.
Vi får väl se om jag lyckas sparka igång mig själv efter det här uppehållet. Jag mjukstartar lite med boken jag läste ut idag – En bokhandlares dagbok.

I Wigtown driver Shaun Skottlands största bokantikvariat. Under ett års tid skriver han dagbok som vi får del av i denna bok.
Vi får följa med på utflykter till diverse platser för att hämta böcker av varierande kvalitet. Vi får möta Shauns självsvåldiga medarbetare Nicky, Antikvariatets överviktiga katt samt butikskunder av varierande fason.

Roligt och underhållande skriver Shaun om livet som bokhandlare. Det är inte ofta som jag skrattar högt när jag läser böcker men det här var fantastiskt kul med en humor helt i min smak. En riktigt härlig bok!

Jag är grymt sugen på att besöka The Bookshop, Wigtown och dess omgivningar. Kanske kan det bli nästa resmål (när vi nu får börja resa igen) för mig och mammi. Det vore något!
Synd bara att Nicky inte arbetar kvar för hon verkar vara en riktig sköning.

Inga kommentarer: