lördag 25 mars 2017

Litteraturresan!

Förskräckligt vad svårt jag har att få till några blogginlägg.
Det är som att jag bara har en viss pott av lust, energi, kretivitet och inspiration och just nu går allt åt mitt nya jobb.
Arbetsbyte är något jag starkt rekommenderar! Det har verkligen gett mig en nytändning.
Den stackars bloggen blir visserligen lidande men det är högst tillfälligt. När nyförälskelsen lagt sig och jag inte blir så vansinnigt trött av allt det nya (och när vi blir fulltaliga präster i arbetslaget – kom och sök!) så kommer jag igen!

Men nu vill jag i alla fall berätta om det festliga jag och min älskade mamma varit iväg på!
På snåriga vägar, som inkluderade vilsenhet i både Eskilstuna och Södertälje med påföljande ilska och irritation bland resenärerna, tog vi oss till Vi:s litteraturbåt.(Sidan är lite slarvig tyvärr)

Det var ett gediget program måste jag säga. Och riktigt, riktigt bra!
Först ut var Johannes Anyuru och hans framträdande var ungefär som hans böcker – dystert. Men fint också och kanske, kanske ger jag hans senaste bok en chans. Kanske…

Näst på tur var författarparet Bengt Ohlsson och Helena von Zweigbergk. Att de var ett par hade jag inte en aning om men det var verkligen intressant att höra om deras författarskap ur det perspektivet.

Elsie Johansson var tyvärr sjuk. Jag hade sett väldigt mycket fram emot att höra henne men som tur är så kommer hon till lilla Skärkind här i maj. Och hennes ersättare var Lina Wolff. Vilken kvinna! Vilket föredrag! Det var skratt och gråt om vart annat. Hon berättade om sin farmor, antihjältar och sina obehagliga romankaraktärer. SÅ läste hon ur sin augustprisade bok ”De polyglotta älskarna”. Den boken åkte direkt upp på min läslista.

Wolff avlöstes av Malin Persson. Jag är inte mycket för kriminalare men jag måste nog ändå ge mig på hennes senaste thriller. Hon sa många kloka saker om författarskapet och även under detta föredrag kom det några tårar.
Ja, äh, jag är så känslig.

Efter lunch lyssnade vi till journalisten Lasse Berg som talade om vårt ursprung på ett underhållande sätt. Dock var jag så vansinnigt sömnig efter lunchen så jag hade svårt att hålla mig riktigt vaken.

Anneli Jordahl vann Vi:s litteraturpris 2016. Jag måste säga att hon inte gjorde något vidare ifrån sig men lyckades ändå sälja in sin bok ” Som hundarna i Lafayette Park” hos mig.

Sofi Oksanen är minst sagt en spännande personlighet och så även hennes framträdande. Hon gjorde det förstås på engelska och det var jag tyvärr lite för seg i huvudet för.

Dagen avslutades av Fredrik Lindström. Ja, vad ska man säga? Det var intensivt och ordrikt om ”svenskheten” som han inte skrivit någon bok om ännu. Men kanske sedan…
En kul och lättsam avslutning på en fullmatad dag.

Ett verkligt fint dygn blev det. Jag har fått spännande boktips och även lite mer inspiration till min nästa spaning i På sängkanten.
Dessutom var maten i buffén över förväntan, "taxfreen" som förväntad, fikat rejält och kvällsunderhållningen finstämd.
Vi åkte hem med magarna, väskorna och hjärnorna fyllda.
På måndag släpps biljetterna till nästa års kryssning och vi kommer att vara först i kön!

1 kommentar:

Carinas dagliga leverne sa...

Ja en riktigt bra resa var det. På alla plan!