torsdag 14 juli 2011

Den osynliga väggen, av Harry Bernstein

I en engelsk småstad, på en fattig gata, i början av 1900-talet lever Ari och hans familj.
De är en av de många judiska familjer som bor längsmed den ena sidan av gatan. På den andra sidan bor de kristna.
Och mitt imellan den judiska och den kristna sidan finns den osynliga väggen.
Den vägg som gör att kristna och judar naturligt håller sig på sin kant.

Ibland händer det dock att gatan korsas ochväggen löses upp. Som när man behöver handla i någon afär på andra sidan. Eller när någon kristen går in i ett judiskt hem på fredagskvällen för att tända brasan när sabbaten inletts.
Eller när sorgen drabbar, eller glädjen flödar.

En mycket fängslande oc chintressant barndomsskildring är det här. Bernsteins uppväxt var sannerligen fylld av svårigheter och mörker.
Den påminner faktiskt en hel del om Frank Mccourts "Ängeln på sjunde trappsteget". Fast den här boken är inte riktigt lika mörk och eländig. Här finns nämligen en hel del ljuspunkter och glädjeämnen mitt i allt det svåra.
Framför allt finns där en massa kärlek. Aris familj (bortsett från fadern) är bra på att på sitt eget sätt visa kärlek och ömhet. Och de finns där för varandra när det verkligen gäller.
Trots sin fattigdom så tillåter de sig att drömma och hoppas. Tillåter sig att tro på sig själva och varandra. Ger varandra utrymme att försöka bli något annat och göra något mer av sitt liv än det förväntade och tillsynes utstakade.

Harry Bernstein var 96 år när han debuterade med den här boken läste jag nyss. Sedan kom han ut med två böcker till. Den sista 2009.
otroligt häftigt tycker jag!
Och tur! Tänk om han hade dött när han var sådär 80 bast. Ja eller när han var 94. Då hade hans berättelse aldrig publicerats i romanform. Det hade varit för sorgligt.

Jag läste också att han avled för bara drygt en månad sedan. 3 juni gick han bort och var då 101 år. (!)

Den osynliga väggen verkar finnas som ljudbok faktiskt men är helt slutsåld på Bokus. Jag borde nog försöka få tag på den.
Jag trodde itne den fanns så jag har läst den på talbok.

2 kommentarer:

boksnoken sa...

Jag har läst alla hans tre böcker, mycket bra läsning!

Mikaela Stigsdotter-Larsson sa...

Kul att höra! Hans andra bok "drömmen" ligger i bokhögen och väntar.