onsdag 9 september 2009

Rolig enkät från Lilla O

Ja men Lilla O har ju skrivit ihop en så rolig enkät Som jag bara måste svara på:

Känsloböcker

Berätta om en bok som:

1. fick dig att skratta.
Jag älskar böcker som får mig att skratta. Ofta är det barnböcker. Senast var det
Sunes sommar
av Anders och Sören.

2. fick dig att gråta.
Oh, senast var det
Skriet från vildmarken
av Jack London
Alltså det var nog den värsta gråtattacken på länge i samband med läsning.

3. gjorde dig riktigt arg.
Hm, jag blir sällan riktigt arg vare sig på verkligheten eller fiktionen.
Men en av de böcker som väckt en del sådana känslor är Gökboet av Ken Kesey. En fantastisk och mycket läsvärd bok.

4. fick dig att vilja besöka platsen där den utspelades.
Det vill jag nästan alltid när jag läser. Men Harry Potters värld skulle jag nog göra vad som helst för att få besöka.

5. handlar om en historisk tid som du tycker om.
Att vara fascinerad av medeltiden är jag väl inte särskilt ensam om i världen. Historiska romaner, främst medeltid, är ju en av mina favoritgenrer. Så det är bara att plocka någon i högen av alla dessa fantastiska romaner.
Jag väljer Barnbruden av Elizabeth Chadwick – massa spänning och romantik. Hon har för övrigt skrivit ett helt gäng medeltidsromaner som jag verkligen gillar.

6. du ångrar att du läste ut.
Bortom stjärnan
av Elisabet Nemert.
Usch...
Men har man köpt en dyr ljudbok så läser man ut den.

7. finns i dina tankar trots att det var länge sedan du läste den.
Det finns förstås flera men de flesta böcker jag blivit förtjust i har jag oftast läst om.
Men det är en bok som jag återkommer till då coh då. Återigen en bok som jag inte kommer ihåg vad den heter eller vem som har skrivit. Men ni brukar vara väldigt hjälpsamma.
Det är en bok som handlar om en flicka som bor på barnhem. Hon har en sjömansdocka som hon släpar med sig över allt. Och hon läser sagor för honom och pratar med honom jämt och ständigt. Så en dag behöver han lagas och då råkar hon (eller om det är nån annan) köra nålen in i huvudet på dockan. Detta väcker honom till liv och han växer och blir till slut en fullvuxen man. Tillsammans ger sig flickan och mannen ut på havet.
Låter det konstigt? Jag minns den som en jättefin berättelse.
Är det någon som vet vilken bok det är?

8. har väntat i bokhyllan riktigt länge.
Jag köper inte tillräckligt med böcker för att de ska bli väntandes i hyllan.

9. du inte förstår att så många tycker om.
Ingen speciell egentligen men som en del av er vet så ställer jag mig ganska oförstående inför deckargenrens charm. Någon bok då och då, ok, men att människor slukar deckare på deckare är för mig obegripligt.

10. du tycker att alla ska läsa.
Åh,, det är så mycket. Men en bok som jag vill rekommendera och som jag faktiskt tror de allra flesta kan uppskatta är
Vindens skugga
av Carlos Ruiz Zafón.

1 kommentar:

Lilla O sa...

Jätteroligt att läsa dina svar! Visst hade det varit häftigt att besöka Harry Potters värld! Vindens skugga tillhör hyllvärmarna hos mig, men jag ska absolut läsa den!