onsdag 23 september 2009

Bokcirkelstart!

Igår startade äntligen min irl-bokcirkel!
Åh, vad det känns roligt!
Vi är fem stycken, mig inkluderad. En lagom liten grupp.
Cirkeln är i allra högsta grad inspirerad av
Lyrans jordenruntresa.
Vi ska besöka olika platser runt om i världen fast tyvärr på lite färre böcker än i Lyrans resa.

Vi har fyra träffar framför oss och jag har valt böcker från Asien, Afrika, Sydamerika och Norden.
Liksom Lyran har jag plockat ut tre böcker från de olika delarna av världen och så ska vi i gruppen komma överens om vilken bok och plats det blir. Undantaget är första resmålet. Det har jag envåldigt valt själv. Det beror på att de ska få den första boken (resten får införskaffas på egen hand) och eftersom vi har så få träffar på oss ville jag att vi skulle komma igång så fort som möjligt.

Jag har enbart valt böcker som går att få tag på i handeln och i pocket. Det blir onekligen rätt begränsande men jag vill inte att någon inte ska kunna vara med pga brist på pengar eller möjlighet att få tag på svårfunna böcker. Det gjorde hur som helst urvalsarbetet enklare.

Här kommer listan på böcker jag valt ut:

Asien
Indien - Arundhati Roy - De små tingens Gud

Afrika
Egypten - Alaa al-Aswany - Yacoubians hus
Marocko - Tahar Ben Jelloun - Med sänkt blick
Somalia - Waris Dirie - En blomma i Afrikas öken (denna har gruppen redan valt som nästa bok.)

Sydamerika
Chile - Isabel Allende - Inès min själs älskade
Peru - Mario Vargas Llosa - Paradiset finns om hörnet
Brasilien - Clarice Lispector - Stjärnans ögonblick

Norden
Island - Vigdís Grímsdóttir - Z
Island - Einar Már Guðmundsson - Universums änglar
Lappland - Annica Wennström - Lappskatteland

Jag har själv inte läst någon av de här böckerna och tänker förstås försöka läsa det mesta av dom så småningom. De små tingens gud har jag länge velat läsa så den passade jag då på att välja där i min självsvåldighet. Men många av de andra böckerna har jag inte hört särskilt mycket om.
Vad säger ni? Är det någon som absolut inte får missas? Är det någon man gärna kan vara utan?

2 kommentarer:

Boktokig Eva Boström sa...

Vad kul att ni kommit igång med er läsecirkel! Det är så trevligt att träffas och prata om böcker tycker jag!

svartanova sa...

Jag har faktiskt ingen större kunskap om någon av böckerna. Men det ska bli väldigt roligt att följa er bokcirkel! Vad kul!