måndag 14 september 2009

Tematrio - döden

Den här veckan har
Lyran
hittat på ett muntert tema till trion, nämligen döden.
"Berätta om tre böcker/romaner/dikter (whatever) där döden spelar en framträdande roll!"

* Oscar och den rosa damen
av éric-emmanuel Schmitt är en bok jag alltid nämner när böcker om döden kommer på tal.
En lättläst liten bok, fylld av värme och humor och sorg, om tioårige Oscars sista dagar i livet. Han ligger på sjukhus, döende i canser, och skriver brev till Gud.

* Vi lever (Alive) av Piers Paul Read
Boken baserad på katastofen i Anderna.
Ett flygplan råkar ut för ett hårt oväder och krashar. En fruktansvärd berättelse där döden är högst påtaglig och de som överlever tvingas ta ett ohygligt beslut.
En otrolig och hemsk bok som ingen borde missa.

* Anne Rice's fantastiska vampyrkrönika.
En serie på fem böcker som börjar med En vampyrs bekännelse.
Jag vet inte vad jag ska skriva för att göra de här böckerna rättvisa. De är underbara helt enkelt och har så mycket mer än blodsugeri att erbjuda. Djup existensialism skulle jag nog drista mig till att säga.

(Inga av de här böckerna finns tyvärr som ljudböcker.)

6 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Jag visste inte att Alive fanns som bok också. Filmen är ju helt förskräcklig. På ett bra sätt förskräcklig, men jag vill inte se om den. Är boken likadan?

Mikaela Stigsdotter-Larsson sa...

Boken kom först. Den är värre! Mycket, mycket värre! Fast förstås också på ett väldigt bra sätt.
I boken finns så mycket mer detljer än i filmen. Det funkar i bokform men skulle allt det varit med i filmen skulle den bara blivit vidrig. Filmen är mycket väl balanserat gjord utifrån boken.

Lyrans Noblesser sa...

Oscar och den rosa damen ska jag försöka hitta.

Johannes Almborg sa...

"Döden ligger lågt", "Levande Musik", "Mort" och "Svinvinternatt" är fyra romaner av Terry Pratchett där döden har en större roll. Fast det kanske inte var så tematrion fungerade? :P -Roliga är de i alla fall (Eller Svinvinternatt vet jag inget om, då jag inte läst den, jag utgår bara från det)

Helena sa...

Vi lever har jag läst för länge sen och minns som otäckt bra. Oskar och den rosa damen vill jag gärna läsa nu...

Mikaela Stigsdotter-Larsson sa...

Johannes - tja tanken med tematrio är väl att böckerna/författarna ska vara tre och tre olika. Men tack ändå för tipset! Pratchett kan man inte få för mycket av.

Lyran och Helena - ja läs den! Den finns på bokus så den är inte svår att få tag på.