söndag 13 september 2009

Magiker och glas

Fjärde delen i serien om det mörka tornet
Av Stephen King

I den här boken stannar huvudberättelsen upp och vi får istället blicka tillbaka på Rolands tidigare liv.
Under en natt berättar han för sina vänner och färdkamrater om när han träffade Susanna, sitt livs stora kärlek.
Genom denna berättelse lär vi känna Roland lite bättre och några fler pusselbitar faller på plats i den koplicerade historien.

Magiker och glas liknar mer den första boken i serien,
Revolvermannen,
än de andra två tidigare delarna,
De tre blir dragna och De öde landen.
Westerntemat, tillbakablickarna ohc den mer långsamma berättelsen är de gemensamma dragen.

jag är ganska besviken. Det är en riktigt lång bok på över 700 sidor (24 cd) och under en stor del av den är berättelsen otroligt seg och langdragen. Jag somnade en gång (av många) och när jag vaknade hade absolut ingenting hänt under flera kapitel. Jag brydde mig inte ens om att leta mig tillbaka dit jag var utan fortsatte bara lyssna.
Riktigt trist.
Men det hettar till på slutet och blir faktiskt riktigt spännande.
Tur det verkligen.
Jag hoppas av hela mitt hjärta att nästa bok (när den nu kommer på ljudbok) inte är lika seg och tråkig.

Uppläsare Torsten Wahlund.

4 kommentarer:

Johannes Almborg sa...

Det kan nämnas också att en del av den här berättelsen finns också (på sätt och vis) som grafisk roman dvs i serieformat. Då heter den "Revolvermannens berättelse" (Jag tror det är samma svit i alla fall)

Mikaela Stigsdotter-Larsson sa...

Wow, tack Johannes, vilket tips! Inte för mig så mycket kanske men för Jonatan.

IRMa sa...

Har fått cdboken jag vann. Den verkar lovande, trevlig uppläsarröst och historien bra. Blev tvungen att sitta kvar på parkeringen igår en liten stund för att bara lyssna lite till :-)
Tack!

Mikaela Stigsdotter-Larsson sa...

Åh, men vad bra att du fått den nu Irma.
Och jättekul att du gillar den! Toppen!