söndag 20 september 2009

En helt fantastisk grej!

Älskade J och älskade vännen D har fixat en helt otroligt bra grej till mig.
Jag är, som möjligen bekant, synskadad och där med punktläsare.
Jag har en vanlig dator och en del mindre vanliga program samt en punktdisplay som ser ut såhär:



När jag ser på film kan jag följdaktligen inte läsa undertexterna. Eftersom jag inte är någon språkmänniska har jag alltså varit begränsad till filmer på modersmålet eller engelska. Rätt trist då filmvärlden har så mycket mer att erbjuda.

Men nu har J och D fixat det här åt mig!
De har gjort ett dataprogram som läser av undertexten så jag får ut det på min punktdisplay.
Eftersom min display är modern och fin och trådlös kan jag sitta framme vid tv:n med den.
Hur superbra som helst!

Jag har än så länge inte sett en hel film med den. Men jag har provat lite. Det funkar jättebra men kommer kräva lite träning. Ett lite annorlunda sätt att läsa blir det.
Så jag ska nog först öva på ett par filmer på engelska som jag även förstår lite med örat av.
Men sen ska jag se på japanskt och spanskt och franskt och indiskt och allt möjligt.

Tack så hemskt, hemskt mycket finaste J och D!

2 kommentarer:

svartanova sa...

Å vilken grej! Tack för att du visade och förklarade!

trevlig kväll!

Annelie

Johannes Almborg sa...

Länge leve tekniken! Ett litet men viktigt framsteg.

Jag säger som jag brukar; Tekniken och baddräkterna är det enda som inte var bättre förr! ;-)