fredag 11 september 2009

Nobel-alfabetet - bokstaven O

Idag har
Lyran
startat sin nya utmaning - nobel-alfabetet.
Det är verkeligen en utmaning för mig som inte läst särskilt många nobelpristagare.
Men jag ser det som en chans att upptäcka nya författare och öka på min allmännbildning.
För som tur är för mig behöver det inte vara något man läst utan bara är nyfiken på.

1. Berätta om en Nobelpristagare, eller om en boktitel skriven av en Nobelpristagare, på veckans bokstav.

När jag kollade nobelpristagare i litteratur på Wikipedia så hittade jag bara två på O. Den ena väckte inte alls något intresse hos mig men den andre blir jag sannerligen nyfiken på.
Kenzaburo Oe är en japansk författare som föddes 1935 och som fick nobelpriset i litteratur 1994. MOtiveringen löd: "med poetisk kraft skapar en imaginär värld, där liv och myt förtätas till en skakande bild av människans belägenhet i nutiden".
Wow, vilken kille! Har någon läst något av honom?
han har bl.a skrivit Mardrömmen, Tid för fotboll och Det visa regnträdet.

2. Berätta om en författare du anser borde få Nobelpriset, eller om en boktitel skriven av någon du anser borde få priset, på veckans bokstav. Motiveravarför "din" författare borde få Nobelpriset.

Jag anser mig inte kunna bedöma sådant men här är i alla fall mitt svar:
Vibeke Olson som har skrivit många romaner som utspelar sig under romarriket, t ex böckerna om Calistrate och Sabina.
Hon har också skrivit en gäng böcker som utspelar sig under andra världskriget men jag har ännu inte läst någon av dessa.

Min motivering:
"För rika, gripande och medvetna beskrivningar av olika människors liv och levnadsförhållanden under tiden för romarriket."

4 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Vibeke Olsson är en av mina absoluta favoriter också. Om du inte läst Molnfri bombnatt tycker jag du skall lägga till den på din lista, den finns som ljudbok. Jag har Mardrömmen av Oe (men har inte hunnit läsa den ännu) och har förstått att den handlar om ett par som får ett svårt handikappat barn. Den sägs vara bra, men tung i sin absoluta ärlighet.

Mikaela Stigsdotter-Larsson sa...

Ja, Molnfri bombnatt finns på min vill-ha-lista!

Han fick själv ett barn med hjärnskada, därav Mardrömmen.
Då får vi se omd et blir du eller jag som läser något av honom först.

Unknown sa...

Vibeke Olsen har ju skrivit min absoluta favoribok "Molnfri bombnatt". Det påverkar mig djupt varje gång jag läser den och jag rekommenderar den till alla jag känner.

Mikaela Stigsdotter-Larsson sa...

Om jag inte var övertygad innan så är jag det nu tack vare er båda. Molnfri bombnatt ska läsas.