onsdag 8 oktober 2008

Vindens skugga

Här kommer en liten recension av en av mina många absoluta favoritböcker:

Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón.
Berättelsen utspelar sig i Barcelona och börjar när 10-åriga Daniel Sempere följer med sin pappa till "De bortglömda böckernas gravkammare". Där får han i uppdrag att välja ut en bok som han får förtroendet att ta hand om. Han finner boken "Vindens skugga" vars gåtfullhet på olika sätt kommer att förändra Daniels liv.
Detta är en underbar bok, fylld av spänning, romantik och mystik. Den är fylld av färgstarka karaktärer och det är härligt att få förflyta sig till Barcelona. Jag är mycket förtjust i bokens språk. Det är svårt att sätta fingret på vad som är annorlunda men det känns att detta är en bok som inte är skriven på svenska eller engelska. Översättaren har gjrot ett otroligt bra arbete för att få fram den rätta känslan i spanskan. Ja nu kan jag ju inte spanska men men det är något i språket som gör att det känns genuint.
Ja men jag bara älskar den här boken! Att läsa den som ljudbok med Jonas Karlsson som inläsare gör inte saken sämre.

1 kommentar:

Heimlaga sa...

Jag fick boken på spanska i julklapp för några år sedan då jag höll på och läste gymnasiespanska på fritiden. Kom dock inte igång med att läsa den, min spanska var väl inte tillräckligt bra. I våras då jag var strandad av foglossning hittade jag ljudboken på biblioteket, och hade gott om tid att avnjuta den. Den är verkligen bra. I somras i Spanien köpte jag "El juego del ángel" (ungefär Ängelns lek) av samma författare. Den utspelar sig också i de glömda böckernas bibliotek. Dock har jag inte börjat läsa den ännu. Hoppas den kommer som ljudbok också!