fredag 26 juni 2009

Skriet från vildmarken

Av Jack London

Bucks mamma är fårhund, pappan st bernard. Till fyra års ålder lever han ett tryggt och behagligt liv på en gård i södra Amerika. Men en dag kidnappas han av den förädiska och giriga trädgårdsarbetaren.
Han säljs och förs till Alaska där han får börja arbeta som draghund.

Buck får på den hårda vägen lära sig hur människor och livet fungerar utanför familjehundslivet. Han får lära sig "påkens och tandens lag", arbetsglädje och osviklig lojalitet. Han får uthärda hugg och slag, svält, slagsmål och kampen för livet. Men han får också lära sig vad verklig kärlek innebär.
Och så får han möta sitt ursprung. Ett ursprung som ropar, lockar och kallar från vildmarken.

Boken är skriven i början av 1900-talet och jag tror det är den här sortens böcker som kallas "ett klassiskt äventyr".
och vilket äventyr sen. Jag har under det senaste dygnet sprungit med Bucks tassar, luktat med hans näsa, viftat med hans svans, sett genom hans ögon, kämpat i slädsåret med honom, tagit emot slagen och stridit med honom.
Och jag har gråtit. Oj, vad jag har gråtit. Djur är verkligen min svaga punkt och sånt här får mitt hjärta att brista.
En helt underbart bra liten bok alltså!

Torsten Wahlund är inte en av mina favorituppläsare men han gör alltid ett mycket bra jobb. Likaså i den här uppläsningen. Han lyckas alltid lyfta fram allvaret i texten vilket, i de känsligare partierna, lockar mina tårar att droppa på lite till.

Inga kommentarer: