måndag 7 september 2009

Tematrio - Sport

Den här veckan har
Lyran
verkligen gett oss en rejäl utmaning.
Hon vill att vi ska berätta om böcker där sport har en central plats. Eller där sport åtminstone ingår...
Knepigt som tusan men här kommer, om kanske en aning krystat ,mitt bidrag:

* Serien om "den svarta hingsten" av Walter Farley slukade jag i tolvårsåldern. Även om jag har haft häst har jag aldrig varit någon typisk "hästtjej" och heller aldrig gillat typiska hästböcker. Jag fastnade aldrig för de där böckerna om tjejer som förälskade sig i hästar. Men den här serien var undantaget. De var fruktansvärt, fruktansvärt spännande samtidigt som jag kände igen mig så väl i kärleken och samhörigheten mellan människa och djur. Ingen aning om de är så bra som jag minns dom men det spelar ingen roll.
Hur som helst så är de fulldya av sport, hästsport. Främst galopp men också travsport.

* Eld och regn av Diane Chamberlain,
Ok, här är verkligen sporten en bihistoria. Boken handlar om en stad/område i Kalifornien som drabbats av oerhörd torka med påföljande bränder.
Desperationen stiger, framför allt hos borgmästaren, och då dyker det upp en snubbe som påstår sig kunna skapa regn.
Det är faktiskt en rätt bra bok där torkan egantligen inte är det viktigaste. Det viktiga är de fyra huvudpersonerna, deras öden och livsberättelser. Och hur saker och ting förändras när regnmakaren dyker upp.
En av de här personerna är bormästaren som - här kommer det - har ett förflutet som baseballsprofs. (Jag tor iaf att det var baseball och jag tror att han var profs. Det gvar ett tag sen jag läste boken. Men nåt seriöst sportande var det iaf.) Något som förstås har betydelse för berättelsen även om det inte är det mest framträdande.

* Och så den sista då. Puh, här kan jag inte komma på nåt särskilt fantasifullt.
Det får bli Ondskan av Jan Guillou.
De flesta vet nog vad den handlar om. En pojke som misshandlas våldsamt och konstant av sin fosterfar. han är en hårdför gängledare på sin skola och relegeras till slut för sitt "ondsa" uppförande.
Hans mamma lyckas få iväg honom till en riktigt fin skola där eleverna har sina egna regler.
Här blir en hård kamp om makt och frihet och upprättelse.
En del i det här är att killen är en grym simmare och vinner skolans mästerskap. NÅgot som inte bara gör saker och ting lättere för honom.

2 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Jag tror egentligen att det är fler böcker än man minns som handlar om sport, men är man inte särskilt intresserad av det, så kommer man inte ihåg den delen.

Att Ponti simmar i Ondskan hade jag helt glömt bort, till exempel.

Mikaela Stigsdotter-Larsson sa...

Jo, så är det absoluut. Jag fick rota omkring i hjäranan en hel del innan jag kom på några böcker.