måndag 21 september 2009

Tematrio - missade nobelpristagare

Veckans tematrio från
Lyran:

"Berätta om tre författare som "borde" ha fått Nobelpriset!"

Som jag tidigare nämnt är jag ingen höjdare på det här med nobelpris. Nobelpristagare kan skriva ytterst intressant litteratur men det är inte så ofta som deras verk når in i mitt hjärta. Alltså skiljer sg nog min syn på god litteratur en del från nobeljurryns.
Så här kommer nu tre författare som förmodligen aldrig ens varit uppe på nobelprisets tapet.
Det blir tre fantasyförfattare. Fantasy är väl inte precis klassad som någon "fin" läsning vad jag förstått.
Ja, men nog med prat. Här kommer nu min alldeles okvalificerade trio:

* C S Lewis
Helt enkelt en fantastisk författare med, för sin tid och på många sätt, fantastiska tankar och insikter.

* J R R Tolkien
Tydligen nära vän med Lewis upptäckte jag nu när jag kikade på wikipedia.
Storslagna verk som i min värld borde ha fått nobelpris.

* Doglas Adams
Hur kan någon som med sådan talang och finess kan använda språket inte få nobelpriset?! Skratt och humor är alldeles för underrepresenterat bland nobelpriserna.

5 kommentarer:

Johannes Almborg sa...

Jag har haft exakt samma tankar när det gäller Tolkien och Adams. Vilket jag beskrivit i ett eget blogginlägg lagom till nobeldagen förra året. CS Lewis har jag inte läst, och kan därför inte uttala mig *skäms lite*

Mikaela Stigsdotter-Larsson sa...

Ja, jag tänkte nog att vi skulle vara övernens här. :)

Vixxtoria sa...

Åh, Adams hade plats bra på min humorlista som jag funderade över. Jag hade Mark Twain och Fritiof Nilsson Piraten, men kom inte på någon riktigt bra tredje person, men Adams hade passat in fint.

Jag gillar de andra två också, särskilt Lewis.

Mikaela Stigsdotter-Larsson sa...

Härligt! Nu känner jag att jag inte är helt ute och cyklar i alla fall. Tack!

Lyrans Noblesser sa...

Jag blir nästan gråtfärdig över att ha missat Tolkien på min lista.