torsdag 17 september 2009

Resan hem - Vi far, Vi flyr, Vi flyger

Av Terry Pratchett

Nu har J och jag avslutat vårt första högläsningsprojekt. Undomsserien "Resan hem" av Pratchet.

Den handlar om ett litet folk som kallar sig för omtar. De kommer från någonstans i universum men råkade fastna på jorden för flera tusen år sedan.
Detta är de dock inte själva medvetna om. De tror att jorden är deras värld.
Berättelsen börjar hos ett litet gäng omtar som lever i en håla nära parkeringsplatsen till ett lastbilshak. De livnär sig på mat som slängs i caféets soptunnor.
Men så en dag bestämmer de sig för att ge sig av då tillvaron på parkeringsplatsen är för osäker.
De tar sig ombord på en lastbil och hamnar på ett varuhus. Ett varuhus under vars golv det finns ett helt samhälle av omtar. De båda grupperna möts och blir lika förvånade över varandras existens.
Och sedan fortsätter äventyret och omtarnas värld utvidgas mer och mer.

En söt och charmig historia med en del roliga inslag.
Temat är ganska typiskt för Pratchett - en grupp ganska inskränkta varelser upptäcker att världen är så mycket större och mer komplicerad än de någonsin anat.

Det är inte det bästa jag läst av Pratchett. Det är lite för övertydligt för min smak. men det är ok eftersom det är en barn/ungdomsserie. Jag hade förmodligen tyckt mycket om den så där i mellanstadieåldern.

Mysigt i alla fall at ha fått den uppläst för mig av J.
Som uppläsare började han lite stapplande men det tog sig vart efter.

(De tre böckerna finns inte som ljudböcker.)

4 kommentarer:

Veronica Tingvall sa...

Hej!
Jag såg att Terry Pratchetts böcker fanns på storytell men bara på engelska iof. Kanske kan det vara nåt ändå?
Kram/ veronica (om du vill ha en kram från en som är hostig och snorig ;-( )

Mikaela Stigsdotter-Larsson sa...

Tack för tipset, men jag föredrar att läsa Pratchett på svenska. Jag har så svårt att koncentrera mig när jag lyssnar på engelska böcker.
Kram tillbaka (från en som också är rätt snorig...)

Snöfrid sa...

Jag har precis börjat läsa Vi far! :) Skoj skoj. Och annorlunda mot Pratchett's Skivvärlden.

Mikaela Stigsdotter-Larsson sa...

SNöfrid - Ah, vad roligt! Får se vad du tycker om den.