fredag 17 april 2009

Enkät - marginaliserade författare

Den här enkäten hittade jag hos
Martina
som i sin tur hittade den hos
Lyran
som hittat den någon annanstans...

När läste du senast...

en kvinnlig författare?
Förra veckan läste jag ut
Honungsbiets hemliga liv
av Sue Monk Kidd.

en författare med afrikanskt ursprung?
Hm, knepigt. Vet faktiskt inte.
I höstas (oktober) läste jag
Damernas detektivbyrå
Av Alexander McCall Smith.
Smith är född och uppvuxen i Zimbabwe och har levt och studerat i Botswana. Fast jag tror inte att det flyter så särskilt många droppar afrikanskt blod i hans ådror...
Det är lite kul för jag såg på Gokväll (tror jag det var) här om veckan och då pratade de just om den här boken samt den
kommande filmen.
De var så imponerade av McCall Smith inlevelseförmåga. De så något i stil med "man kan tro att det är självupplevt". Kanske är det värt att läsa på lite om författaren man ska prata om i tv?

en författare med spanskt/portugisiskt/latinamerikanskt ursprung?
För lite drygt en månad sedan när jag läste
Katedralen vid havet
av Ildefonso Falcones – född och uppvuxen i Barcelona.

en författare med asiatiskt ursprung?
I januari läste jag
Fågeln som vrider upp världen
av Haruki Murakami. En japansk författare.

en HBTQ-författare?
Mark Levengoods
Hjärtat får inga rynkor
läste jag efter ”Katedralen vid havet”. Men vad vet jag om folks sexuella läggning...

en mellanösternförfattare?
Ja, jag läste lite ur bibeln igår...
Annars läste jag
Tusen strålande solar
av Khaled Hosseini i höstas.

någon annan "marginaliserad" författare?
Jag ställer mig, liksom Martina, lite undrande till vad som egentligen menas med marginaliserad. Marginaliserad i vems ögon? För två veckor sedan läste jag
Doktor Proktors pruttpulver
av Jo Nesbø. Hur många amerikaner eller asiater tror ni har läst Nesbø, eller någon norsk författare över huvud taget? Förmodligen är vi nordbor rejält marginaliserade i ett världsvitt perspektiv.

Det här var en riktigt rolig enkät men jag håller åter igen med Martina om att den är lite knepig. Den har ett så tydligt västerländskt perspektiv.

Inga kommentarer: