lördag 18 april 2009

Kamelklubben

Av David Baldacci

I Washington DC finns Kamelklubben som består av fyra udda, tilltufsade och exentriska konspirationsteoretiker. Dessa blir under ett av sina möten vittnen till ett mord. De dras nu in i en verklig konspiration där måltavlan förstås är USA:s president.

Det här är, som ni trogna läsare nog förstår, inte min typ av bok egentligen. Men det är ganska skönt att läsa något sådant här som omväxling. Något som inte drabbar mig så mycket känslomässigt och som är helt annorlunda mot min vanliga läsning.
Men det gäller ändå att hitta en bok som (för mig) är läsvärd och det är inte så lätt tycker jag i den här genren. "Kamelklubben" är helt klart läsvärd. Den är intressant och på något sätt riktigt spännande även under de partier (alltså stora delar av boken) där det egentligen inte händer särskilt mycket. Konstigt... Däremot är jag så oinsatt i den amrikanska politiken och ajg vet inte vad som är verklighetsbaserat vad gäller Vita Huset och allt där omkring. Kanske hade jag fått ut ännu mer av boken om min kunskap varit större.
Jag tycker om boken som sagt men jag tror att det främst beror på själva Kamelklubben. Utan dom skulle den inte kännas särskilt orginell. Tack vare de underbara karaktärerna och deras speciella närvaro och inblandning i berättelsen blir det här en bok som jag verkligen kan uppskatta.
Kanske kan jag t.o.m tänka mig att läsa nästa bok i serien...

Uppläsare är Magnus Roosmann och han gör ett finfint jobb. Bra röst som passar til den här typen av bok.

Inga kommentarer: