onsdag 11 mars 2009

Hjärtat får inga rynkor

Av Mark Levengood

Den här boken läste jag om på
Svartanovas blogg
någon gång före jul och blev väldigt sugen på att läsa. Så till min stora glädje fick jag den i prästvigningspresent!

Det är verkligen en ljuvlig liten bok som handlar om utsidans insida. Hur mycket vi än vårdar vår utsida får den till slut rynkor. "Hjärtat får inga rynkor" och det är det som räknas.
Mark Levengood beskriver hur han gång på gång måste göra upp med sina fördomar. Hur han hela tiden lär sig av livet.
Han bjuder verkligen på sig själv och boken uttrycker en stor ödmjukhet inför livet, andra människor och sitt eget hjärta. Det är en bok fylld av värme, huvmor, kärlek och klokhet.
Det är Mark själv som läser och det gör det hela totalt oemotståndligt.
Hur kan man låta bli att älska Mark Levengood?

Pappersbokens illustrationer har i ljudboken ersatts med underbara små jazziga flöjt- saxofon- eller klarinetttrudeluttar. Jag har försökt ta reda på vem som spelar men har inte lyckats. Har googlat som tusan. Inte ens på piratförlaget som gett ut boken hittar jag det. Förmodligen står det på utsidan av boken men det hjälper ju inte mig.
I boken finns också en ny vacker text till Den blomstertid nu kommer och den sjungs i ljudboken av Irma Schultz. Mycket fint!

1 kommentar:

svartanova sa...

Åh! Vad roligt att du också tyckte om den! Jag älskade texten till Den blomstertid, det hade varit roligt att lyssna till den också.