tisdag 10 mars 2009

Katedralen vid havet

Av Ildefonso Falcones

Oj vilket äventyr!
1300-tal, krig och kärlek, fatigdom och rikedom, djup och hängiven tro, maktmissbruk utövad av både adel och kyrka, inkvisition, intriger, pest, slaveri, frihet, kamp, skönhet, mod, prostitution, missär, historiska vingslag, människoöden, m.m m.m. Så gott som allt jag kan önska av en äventyrsroman vars berättelse utspelar sig i ett medeltida Barcelona.

Jag har nu under en dryg vecka (som det tog att läsa den här omfångsrika boken) till hälften befunnit mig i någon annans värld, någon annans tid. Arnau, bokens huvudperson, och hans liv har verkligen fångat mig och jag har läst så fort jag fått tillfälle. Om jag inte haft jobb och sambo skulle boken ha uppslukat mig helt. En underbar och fulländad läsupplevelse!

(Johan Rabeus gör förstås en utmärkt uppläsning.)

5 kommentarer:

enAnnan sa...

Vad härligt med en sådan läsupplevelse!
Den låter onekligen intressant.

Johannes Almborg sa...

Johan Rabaeus gör alltid en bra uppläsning. Liftarens Guide till Galaxen är ett perfekt exempel på detta!

Det skulle förresten vara kul att läsa -En rescension över vilka mer mer förekommande uppläsare du föredrar eller ratar. Kan tänka mig att en ljudbok blir sämre om uppläsaren är dålig än vad innehållet egentligen är

Mikaela Stigsdotter-Larsson sa...

EnAnnan - Ja det var verkligen härligt! Om du gillar medeltidsromaner så läs den här!

Johannes - Absolut! Jag ska göra det i fortsättningen. Jag har nämligen inte alla uppläsare i huvudet så här. Särskilt dom som är dåliga har jag inte lagt på minnet. Därför blir det inget enskilt inlägg om det men jag ska tänka på att recensera inläsaren när jag skriver om boken. Det har jag gör det ibland men glömmer oftast bort det.

Anonym sa...

Jag har lyssnat på många ljudböcker varav detta var den första med Rabéus. Tycker faktiskt han är dålig. Stolpigt och träigt. Flera gånger hör man hur de klippt in rättelser.

Anonym sa...

Hej,

Jag har precis flyttat till Barcelona och har lyckats hitta en lägenhet bara 5 minuter från Santa Maria del Mar, katedralen som boken handlar om.
Det är en jättemysig lägenhet som jag hittade genom www.barcelona-home.com och området är helt underbart.Katedralen har snabbt blivit en av mina favoritplatser här i stan och jag ska snart läsa om boken, igen! Det är underbart att gå förbi katedralen varje dag och tänka på den historia som finns bakom! Himla bra bok!