fredag 3 april 2009

Restaurang Sol & Ris

I onsdags käkade jag och några vänner lunch på Thai-restaurangen Sol & Ris i Linköping.
Jag hade hört talas om stället innan men aldrig varit där. Jag har förstått det så att det är ett rätt populärt ställe som också har funnits ett tag. Så idet var alltså premiär för mig.

Det är ett ganska trångt ställe och i mitt tycke inte väldigt mysigt men helt ok lunchhak. MEN, när jag kliver in i restaurangen slår en stark doft av stall/lagård emot mig. (Eller avlopp blandat med rengöringsmedel som S sa. Jag vet inte vilket som är värst...) Det var också väldigt varmt där inne då vårsolen brände på för fullt genom fönstren. Jag blev ärligt talat tveksam till att jag skulle kunna äta där men ingen annan i sällskapet verkade tycka det var något större problem så vi satte oss. Jag försökte intala mig att lukten kom från någon av de andra besökarna.

Maten var dock väldigt god. Jag åt fläskkött i rödcurry. Gillar man riktigt stark mat skulle nog denna rätt vara en besvikelse men jag tyckte det var alldeles lagom. Smakrikt men utan snor, svett och tårar. Köttet serverades tillsammans med grönsaker och svamp i en tjock, härlig sås och vi fick rikligt med ris till maten. Jag blev faktiskt dock inte riktigt mätt tyvärr...

Så trots lukten i lokalen var matupplevelsen inte alls dum. Jag undrar verkligen vad tusan det kan ha varit. Är det någon annan som varit där? Brukar det lukta så?
Hur som helst var maten god och jag blev inte sjuk så jag går säkert dit igen.

Restaurang Sol & Ris hittar du på Östgötagatan 18, nära Stadsbiblioteket, i Linköping.

Inga kommentarer: