torsdag 2 april 2009

Röe Orm

Av Frans G. Bengtsson

En riktig klassiker som hyllats som en av 1900-talets höjdare.
Jag kan nog inte riktigt hålla med om detta. Berättelsen om vikingen Orm Tostesons äventyr i jakt på kvinnor och silver är underhållandeoch bitvis ganska spännande. Men jag har läst betydligt bättre skildringar om den svenska vikingatiden än denna.
En klassiker är det dock och ska läsas som en sådan. Man får stå ut med en lite sned kvinno- och människosyn. Jag tror nämligen inte att detta är något som enbart speglar tiden som skildras utan också något av tiden då den skrevs, och kanske också författaren själv.

Uppläsningen är gjord för Sveriges Radio 1966-1967 av Gunnar Sjöberg. När jag väl vant mig vid 60-talshurtigheten (ni vet) så blev det ganska angenämt för öronen (även om han då och då ger en del karaktärer lite märkliga dialekter).

Den här SR-produktionen är en förkortad version vilket är lite trist. Dels är det ett litet hopp i historien, som jag inte tror ska vara där, dels slutar den väldigt abrupt.
Ljudboken är utgiven av Norstedts autdio men när jag googlade runt lite upptäckte jag att även Pan Hörböcker har gett ut en version. (Pan och Norstedts verkar hänga ihop på något sätt som jag inte riktigt greppar...) Huruvida denna även den är förkortad vet jag inte men det är en helt annan produktion och uppläsare är Stefan Karlsén.

Inga kommentarer: