torsdag 30 april 2009

Skrivutmaning 120

Dagens skrivövning från
SkrivPuff:

"Skriv ett tacktal till vintern."

Hmhm, ja, jag är ju ingen talare men jag ska ändå göra ett försök at uttrycka min stora tacksamhet till er, Herr och Fru vinter.
Jag ska försöka att inte bli för långrandig.

Tack för de få snöblänkande dagarna med minusgrader och strålande sol.
För den höga blå himlen.
För de glittrande iskristallerna.
För kylan som nöp i kinder och näsa.
För det ljus som gjorde det möjligt att överleva.

Tack för dagen i pulkabacken.
Då vi, som elefanter i porslinsaffären, tumlade runt bland alla små barn.
För skratten som gav oss magvärk.
För blåmärken.
För farten.
För snön som sprutade omkring oss.
För den varma chokladen och kanelbullarna.

Tack för de mörka kvällarna då vi fick tända ljus.
Fullt med värmeljus i hela vårt hem.
När vi kröp ner under filtar och drömde om sommaren.

Tack för julen och allt vad den innebär.
Också den nödvändig för att uthärda.

Och slutligen.
Tack för att ni äntligen lämnar oss och gör plats för gudinnan Vår.
Hon som nu ska värma upp våra frusna kroppar och själar.
Låta ljuset strömma in i varje vrå av våra hjärtan och tankar.

5 kommentarer:

Emma Lind sa...

Oj vad vackert du skrev om vintern! Jag fick massor av bilder i huvudet, och precis så kände jag det också i pulkabacken i vintras!

skimmer sa...

jättefint tacktal i den fulla betydelsen. Andas lust och liv!!

Margareta sa...

Många härliga stämningar förmedlar du här!

Mikaela Stigsdotter-Larsson sa...

Tack för era fina kommentarer! Jag blir så glad!

Tjotten sa...

Mycket vackert skriver, nästan så jag börjar tro att jag har fel med att inte förstå vinterns mening ;-)