måndag 20 april 2009

Tematrio - Djur

I veckans
Tematrio
ska man berätta om tre böcker där djur har en viktig roll.

Det här är lite svårt. Jag har ju läst så många böcker jag tycker om med djur i handlingen.
Mest fantasy också upptäcker jag när jag börjar fundera.
Så det får bli två fantasyserier och en fantasybok idag.

* C. S Lewis - serien om Narnia. Här finns många djur som berör mitt hjärta men främst av alla förstås det fantastiska lejonet Aslan. En unerbar bild av Gud - stor, varm , stark, mjuk, ömsint, mäktig, beskyddande, närvarande, gränslös.

* Robin Hobbs helt fantastiska serie som börjar med boken "MÖrdarens lärling". Alltså, de här böckerna är helt obeskrivliga. Vi befinner oss i en värld där vissa människor har förmågan att tala med djur på ett alldeles speciellt sätt. Det kallas "klokskapen" och är något människor i allmänhet betraktar med skräck och hat. I centrum står en pojke och en valp som tillsammans växer upp till man och varg. De växer samman så att de ibland inte kan skilja sina sinnen från varandra. Pojke och valp, man och varg blir ett.
Det finns naturligtvis så mycket mer i de här böckerna och jag kan inte kortfattat ge dom någon rättvis beskrivning. Läs dom sjävla!

* Terry Pratchetts Små gudar. Här kretsar handlingen kring Gud, inte i form av ett stort gult lejon utan av en liten hjälplös sköldpadda. Mycket bra och tänkvärd bok med Pratchetts vanliga finurligheter som får mig att fundera på om det är mig eller världen i övrigt han driver med. Både ock förmodligen.

7 kommentarer:

Ann sa...

Här kan jag fylla på med fantasyböcker och främst är Pojken Eragon och hans drake Saphira av Christopher Paolini. Också Jane Yolen skriver om draken i Den röda draken, Drakens kraft och Drakens ungar (Wahlströms ungdomsböcker). Och sist ut är Patrica A McKillip som skriver om en svan i Besvärjerskan och Svanen.

Lyrans Noblesser sa...

Vilka intressanta tips! Jag måste börja läsa mer fantasy. Narnia-serien har jag köpt åt dottern för framtida behov.

snowflake sa...

Jamen åh - Aslan! Han är värd en plats. När du säger sköldpadda tänker jag också på Liftarens guide till galaxen.

snowflake sa...

God morgon!

Jag tänkte på sköldpaddan som står med fyra elefanter på sig och elefanterna håller upp jorden. Eller hur det nu är. Är inte det i Liftarens guide till galaxen?

Bai sa...

Aslan var det første dyret eg også tenkte på!

Anonym sa...

Jeg skal straks begynne å lese Hobb - Assasins apprentice - gleder etter å ha lest om den her. Fin blogg!

Mikaela Stigsdotter-Larsson sa...

Då har du härlig läsning framför dig Knirk! Jag är avundssjuk. :)
Tack så mcyket!