måndag 27 april 2009

Tematrio - läsning

Veckans tematrio
går ut på att skriva om tre böcker som på ett eller annat sätt handlar om läsning.
Här är mitt bidrag:

* Den första bok jag kommer att tänka på är
Att tro på mr Pip
av Lloyd Jones.
Genom högläsning av Dickens"Lysande utsikter" får barnen på den, av inbördeskriget, drabbade söderhavsön försvinna från sin egen värld av skräck och oro in i en annan. Men så småningom kommer verkligheten ikapp och de båda världarna smälter samman.

* Den andra boken jag kommer på är en riktig favorit. En underbar, underbar roman!
Vindens skugga
av Carlos Ruiz Zafón.
Daniel får följa med sin pappa till "De bortglömda böckernas gravkammare" där han hittar boken "Vindens skugga". Denna bok samt den mystik som omger den kommer att förändra Daniels liv.

* Den tredje boken fick jag klura på. Jag tycker inte det här var et så lätt tema faktiskt. Men det får bli "Bläckhjärta" av Cornelia Funke.
I den här boken vaknar böckerna till liv och dess karaktärer kliver ut ur berättelserna och blir verkliga. Inte bara karaktärer föresten utan även saker.
jag tycker inte boken är så bra faktiskt men det var den enda jag kunde komma på.

1 kommentar:

Lyrans Noblesser sa...

Jag har inte läst ngn av dem, men Mr Pip står i min bokhylla :-)