tisdag 2 december 2008

Tusen strålande solar

Av Khaled Hosseini

Jag älskade hans tidigare bok "Flyga drake" och den här är också otroligt bra. I "Flyga drake" Var fokuset män i "Tusen strålande solar" är alla huvudrollsinehavarna kvinnor. Boken skildrar hårda kvinnoöden, 30 år av Afganistans historia, ett krigsdrabbat Kabul, död, misshandel, terror, vänskap och kärlek.
Det här är en mycket bra bok som sagt, inte minst för att den med all önskvärd tydlighet öppnar ögonen för hur det kan vara att leva i ett muslimskt krigsdrabbat land. Ändå överträffar den inte riktigt "Flyga drake". Jag är ine säker på vad det beror på. Kanske för att berättelsen drivs på ett annat sätt i "flyga drake". Det troligaste är nog att jag läst lite för mycket elände på sistone. Jag hade konstant ont i magen när jag läste "Tusen strålande solar" och jag var rädd hela tiden för vad som skulle komma sedan. Jag behöver läsa något ljust som gör mig glad så här i novembermörkret och efter död och begravningsblocket på Pastoralinstitutet. Har någon något bra tips?
Jag måste också säga att jagä rmycket nöjd med slutet på "Tusen strålande solar". Hosseini är bra på att knyta ihop sina berättelser och lämnar inte sin läsare övergiven och förvirrad. Det är bra tycker jag.

1 kommentar:

Veronica Tingvall sa...

Jag tyckte tvärtom bättre om tusen strålande solar. jag har faktiskt inte lyssnat klart på flyga drake (kanske är det dörför?) jag tröttnade lite där på mitten någonstans.

Jag började läsa din saltö-bok igår, den gillar jag verkligen:-)

Hoppas du mår bra. Jag har ont i magen som vanligt, får nog åka till jobbet i eftermiddag istället. Uch vad jag är trött på det här!!! Tur att det finns ljudböcker så att man kan drömma sig bort och handarbeta på samma gång.

Kram, kram/V