torsdag 16 april 2009

Tematrio Jerusalem

Varje vecka lägger
Lyran
upp en
Tematrio
på sin blogg.
Det innebär att hon utmanar till att skriva om tre böcker på ett visst tema. Riktigt roligt!

Den här veckans tematrio
är alltså böcker eller texter på temat Jerusalem.
Skam å säga så har jag inte läst många jerusalemböcker. Men dom jag läst har jag gillat!

Så här kommer min första tematrio:
* Jerusalem, av Selma Lagerlöf - En otroligt fascinerande berättelse som bygger på verkliga händelser. Det jag särskilt gillar är flersidigheten. Det blir så tydligt hur saker och ting inte är enbart svart eller vitt, ont eller gott. Intressant också hur människor låter eller inte låter sig styras. Ja det är mycket mer än så förstås för det är en mångsidig berättelse. En riktig klassiker som jag verkligen rekommenderar.
* Tempelriddaren, av Jan Guillou - Jag älskar hela serien om Arn och har läst den flera gånger. Det här är andra boken i serien. Härligt överdirven med en lite tillvriden historieförankring men I just love it!
* Ja vad ska jag välja här egentligen? Det finns otroligt många fantastiska texter ur Bibeln. Men eftersom det just varit påsk så får det bli Luk 23:39-43.

1 kommentar:

Lyrans Noblesser sa...

Håller med om alla dina förslag. Fin blogg du har :-)