onsdag 29 april 2009

Fredgagården

Idag blev jag (i jobbet) bjuden på fin mat på
Fredgagården.



Jag har hört mycket gott om det här stället men aldrig varit där förut.
Det ligger mycket vackert mot havet och, just nu, omgivet av pollentyngda björkar och vitsippsmattor. Att det idag har varit varmt och strålande sol var inte till Fredgagårdens nackdel.

När vi kom in i restaurangen blev jag dock lite besviken. Den var alldeles för stor för vårt sällskap. Trots att vi var själva där - eller kanske just därför, hade det varit mycket treligare med något lite mer avskiljt rum. Restaurangen var också ganska mörk, inte på det mysiga sättet då utan bara mörk. Dessutom fanns där en ganska tydlig doft av äldreboende vilket inte var så attraktivt.

Maten var däremot riktigt fin.
Till förätt åt jag toast skagen. Mycket, mycket god och ordentligt tilltagen.
Till huvudrätt blev det "ugndstekt rödtungsfilé med smörstekta chapinjoner". Också det mycket gott. Fint kött, champinjoner som smälte i munnen, pressad potatis och god sås. Det enda jag har att klaga på är att fiskköttet var synnerligen okryddat. Synd.

Tyvärr hann jag inte med efterrätten. Jag anar att den verkligen hade toppat det hela. Vad sägs om "vitchoklad pannacotta med jordgubbar"? Mmmm!

Något som helt klart är ett minus är bristen på vegetariska alternativ. Mycket dåligt måste jag säga på ett sådant ställe.

Om jag för en gångs skull skulle ta och ge lite betyg så får det bli:
Omgivning = 5
Lokalen = 2
Maten = 4

Fredgagården ligger i Getå som ligger på vägen ut till Kolmården.

Inga kommentarer: