torsdag 13 augusti 2009

De tre blir dragna och De öde landen

Av Stephen King

De här två böckerna slukade jag under cykelsemestern.
De är andra och tredje delen i Kings serie om "Det mörka tornet".
Den första boken,
"Revolvermannen",
tyckte jag mycket om även om den verkligen kändes som en enda lång introduktion.
Det tog lite tid at förstå sig på huvudpersonen Roland, hans värld och hans uppdrag.
Men i "De tre blir dragna" kastas man in i handlingen med en gång. Full fart redan från början och jag var fullkomligt fast.
Underbara böcker!

Eftersom det här är en serie tänker jag inte säga så mycket om handlingen. Jag vill ju inte förstöra för dig som har tänkt läsa böckrna.
Men jag kan säga så mycket som att det tydliga västerntemat i den första boken tonas ner ganska kraftigt. Framför allt i "De tre blir dragna". Även den mörka dysterhet som präglade "Revolvermannen" lättar och man får sig till och med några skratt.
Så om du läst den första delen i "Det mörka tornet" men inte riktigt fastnade för den så tycker jag du ändå ska ge "De tre blir dragna" en chans. Gillar du inte den gillar du säkerligen inte resten av serien heller. Men gillar du den så har du hundratals sidor härlig läsning framför dig.

Uppläsare Torsten Wahlund.

Inga kommentarer: