onsdag 27 januari 2010

Tematriuo - s och snö

Tre böcker om vinterkyla vill
Lyran
att vi ska lista den här veckan.

* Vi lever (Alive) av Piers Paul Read har jag haft med en annan gång i en tematrio men den måste ju bara med den här gången också. Ett flygplan störtar i Anderna och ingen räddning dyker upp. I snö och bitande kyla, utan vinterkläder och med extremt lite att äta måste människorna försöka överleva. Och till slut, nöden har ingen lag...
En oerhört stark berättelse om en verklig och fruktansvärd händelse.

* Skriet från vildmarken
av Jack London är en klassiker. Här får vi följa hunden Buck som tas från sitt varma trygga liv till ett liv som draghund. En berättelse som gått rakt in i mitt hjärta och som fick mig att gråta hejdlöst.
(Finns som ljudbok.)

* Himalaya av Nicholas Luard är en roman om en flicka som kommer bort från sin pappa (som är nån sorts forskare om jag inte missminner mig) i Himalaya. Där träffar hon på varelserna vars spår gett upphov till ryckten om snömannen. Ett människoliknande folk som lever som jägare och samlare. NÅgon sorts kvarleva av dom vi var en gång i urtiden.
Lite fånig på sina ställen men en god historia och underhållande läsning.
Det är inte vinter hela tiden men ganska mycket.

1 kommentar:

Kerstin - En bokmals liv och leverne sa...

Åh, hur kunde jag glömma Skriet från Vildmarken! Den är ju så bra och så hemsk. Grät också när jag läste den för rätt många år sedan.