tisdag 12 januari 2010

Tematrio - bladvändare

Den här veckan vill
Lyran
ha tips på riktiga bladvändare.
Verkligen en utmaning för mig eftersom Lyran och jag har ganska olika smak vad det gäller böcker.
Ofta är det så att de böcker hon verkligen gillar tycker jag är ok men gör mig inte överväldigad.
De böcker som jag riktigt uppskattar är ofta sådant hon inte ens läser.
Men, det finns en del böcker som vi båda gillar. T ex Parfymen av Patrick Süskind som hon själv har med i veckans trio. Det är en riktig höjdare!

Så, här kommer ett försök Lyran:

* Rövarna i Skuleskogen är en otrolig bok skriven av Kerstin Ekman. Den återkommer ganska ofta i mina tankar.
Vi får uppleva 500 år av Sveriges historia genom varelsen Skord. Vi möter honom när han inte är mycket mer än ett djur. Sedan får vi följa honom genom hans långa utveckling från omedvetenhet till vaknande, till att bli en sorts mänsklig personlighet som måste anpassa sig til tiden och historiens växlingar.
En riktigt fängslande berättelse som jag nu blir väldigt sugen på att läsa om.

* Kafka på stranden av Haruki Murakami har jag nog redan nämnt i någon trio tidigare. men den är ju bara sååååå bra!
Nu vet jag ju att Lyran har Murakami där någonstans i bokhögen så ta nu och plocka fram honom. Jag är nyfiken på om vår smak går samman eller isär när det gäller den här författaren.

* Så måste jag bara ha med
Vindens skugga
av Carlos Ruiz Zafón. Jag vet att jag tjatat en del om den här boken men är det en bladvändartrio så är det.
Den här boken innehåller allt stor spänning, mystik, böcker, kärlek, vänskap, mod, ljus, mörker, ett riktigt fint språk, underbara karkatärer och lite lagom djup.
Detta är mitt hetaste bladvändartips!

1 kommentar:

Lyrans Noblesser sa...

Jag lånade Vindens skugga, som du sett och hittills är den riktigt bra :-)