söndag 3 januari 2010

Sammanfattning av läsåret 2009

Hej på er och god fortsättning på det nya läs- och skrivåret!

Även jag ska nu göra en sammanfattning av läsåret 2009 som ingen behöver läsa men som är roligt att ha fått gjort. Det är faktiskt givande att få en överblick av vad man läst.

Totalt har jag läst 56 böcker - alltså i snitt ungefär en bok i veckan vilket verkar vara vad jag klarar av. Jag har ingen strävan efter att läsa mer än så under detta år.

Däremot vill jag gärna försöka läsa något mindre av svenskat och anglosaxiska författare. När jag gick igenom vad jag läst upptäckte jag nämligen att jag inte varit så bra på detta som jag trodde.
Under 2009 har jag läst 16 anglosaxiska, 4 asiatiska (1 japansk, 1 palestinsk samt 2 indiska), 20 västeuropeiska (varav 15 svenska), 2 östeuropeiska, 1 ociansk (Nya Zeland), 2 Afrikanska (Somalia och Nigeria) samt 2 sydamerikanska (Chile och Guadalope) författare. Alltså 16 författare som inte är svenska elelr anglosaxiska vilket är ungefär en tredjedel av alla författare jag läst.
Att det ändå blivit så pass många är till stor del
Lyrans
förtjänst med hennes jordenruntresa som jag följt med på.
Det är också tack vare henne som jag fick idén att starta en liknande cirkel irl vilket också bidragit något till vidgade vyer.

Målet det här året är att minska ner de svenska och anglosaxiska författarna till hälften av alla författare jag kommer läsa.
Det borde jag klara av. Särskilt med tanke på min föresats att minska ljudboksinköpen och öka talbokslånandet.

Av de 47 författare jag läst har 23 varit kvinnor. Det är bra tycker jag. Jag har inte strävat efter någon jämn könsfördelning utan så har det bara blivit. Känns skönt att jag inte verkar ha någon naturlig dragning åt något håll direkt. Jag läser det jag gillar och lyckligtvis verkar män och kvinnor vara lika goda författare i min värld. Härligt!

Nu kommer här den där långa, trista uppräkningen av alla böcker jag läst under året.
Jag orkar inte länka varenda bok men om någon är intresserad av att läsa vad jag skrivit om någon bok så är det bara att skriva in titeln i sökfältet och klicka på knappen "sök i den här bloggen" så dyker den upp.

Läst 2009:
Januari
Oskuld och erfarenhet av Tracy Chevalier
Fågeln som vrider upp världen av Haruki Murakami
Passionen av Jeanette Winterson
Änglar av Marian Keyes

Februari
Mörkrets hjärta av Joseph Conrad
Jungfrutronen av Sue Monk Kidd
Guldsmedens hemlighet av Elia Barceló
Murkronan av Vibeke Olsson
Den makalöse Maurice och hans kultiverade gnagare av Terry Pratchett

Mars
Kryddad olja – kvinnor i Bibeln, av Ylva Eggehorn
Katedralen vid havet av Ildefonso Falcones
Hjärtat får inga rynkor av Mark Levengood
Hon älskade av Helena Henschen
Mig äger ingen av Åsa Linderborg

April
Röde orm av Frans G. Bengtsson
Doktor Proktors pruttpulver av Jo Nesbø
Honungsbiets hemliga liv av Sue Monk Kidd
Kamelklubben av David Baldacci

Maj
Bortom stjärnan av Elisabet Nemert
Förvandlingen av Franz Kafka
Berättelsen om Pi av Yann Martel
Måsen : Berättelsen Om Jonathan Livingston Seagull, av Richard Bach
Sjöfartsnytt av Annie Proulx

Juni
På sängkanten med Marian Keyes : fråga Mrs Walsh och andra berättelser, av Marian Keyes
Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov
Sharon och min svärmor - Dagbok från Ramallah, av Suad Amiry
Skriet från vildmarken av Jack London
En kvinnas resa av Agneta Sjödin

Juli
Revolvermannen av Stephen King
Mitt liv så här långt av Jane Fonda
I en annan del av Bromma av Martina Haag
Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist
Sucka mitt hjärta men brist dock ej av Mark Levengood
Bittert arv av Kiran Desai

Augusti
De tre blir dragna av Stephen King
De öde landen av Stephen King
Hungerspelen av Suzanne Collins
Sunes sommar av Sören Olsson och Anders Jacobsson
Vem vill bli miljardär av Vikas Swarup
Hundhuvud av Morten Ramsland
Benfolket av Keri Hulme

September
Magiker och glas av Stephen King
Färden genom Mangroven av Maryse Condé
Ordets makt och vanmakt - mitt skrivande liv, av Jan Guillou

Oktober
De små tingens gud av Arundhati Roy
Oryx och Crake av Margaret Atwood
Blindgång av Marianne Fredriksson
På sängkanten med Marian Keyes : betraktelser och bekännelser, av Marian Keyes
Hanteringen av odöda av John Ajvide Lindqvist

November
En blomma i Afrikas öken av Waris Dirie
Allt går sönder av Chinua Achebe
Ursäkta, hur dags går jorden under? : miljöfrågor för oss som hellre blundar, av Peter Eriksson

December
Inés min själs älskade av Isabel Allende.
Häxtävlingen av Eva Ibbotson
Aprilväder av Viveca Lärn
Ut och stjäla hästar av Per Petterson

Inga kommentarer: