tisdag 5 januari 2010

Tematrio - familj

2010 års första
tematrio
handlar om släkt och familj.

* De små tingens gud av Arundhati Roy är en hemsk, vacker och fantastisk släktberättelse som ni kan läsa mer om om ni kllickar
här.

* Kerstin Ekmans serie Vargskinnet har jag bara läst första delen av - Guds barmhärtighet. Det är en helt underbar berättelse som jag inte riktigt förstår varför jag inte läst fortsättningen på. Eller jo, det är för att jag har den första som ljudbok och vill även få tag på de två återstående delarna. De finns men är slut i handeln. Jag håller utkik på tradera.
Hur som helst, i den första boken får vi möta en ung kvinna som flyttar efter sin fästman till Lappland där han har börjat arbeta som präst. Bara det att fästmannen inte verkar så nöjd över detta. Istället träffar hon en samisk man som hon förälskar sig i. De gifter sig och utifrån detta par sprider berättelsen sina färger.
Jag har läst boken flera gånger och längtar efter mera!

* Marianne Fredrikssons släktsaga som börjar med Evas bok läste jag för länge sen. Den bygger på och utgår ifrån det bibliska paret Adam och Eva och detta är Fredrikssons fantastiska tolkning av vad som hände då i begynnelsen.
Jag har Evas bok liggande hemma som ljudbok, väntandes bredvid sängen.
En omläsning jag grymt mycket ser fram emot!

2 kommentarer:

Marie sa...

Roligt val för tematrion. Jag har läst alla och tycker mycket om dem, men vet inte om jag hade kommit på dem som böcker under rubriken "Familjen" ändå. Fast det verkligen är böcker om familjer.
Skynda dig att läs fortsättning på "Vargskinnet",dvs "Sista rompan" och "Skraplotter". De är minst lika bra som del ett.
Du vet väl att det finns fortsättning även på "Evas bok"? "Kains bok" och "Noreas saga". Länge sedan jag läste dem och vet inte hur det skulle vara med en omläsning... men kanske...

Mikaela Stigsdotter-Larsson sa...

Ja, jag ska verkligen försöka få tag på fortsättningsböckerna på ljudbok. Jag vill gärna ha serien komplett.

Ja då, det vet jag. Jag har läst alla tre. Är så glad att de komit på ljudbok nu.