måndag 25 januari 2010

Snabba cash av Jens Lapidus

En berättelse om stockholms undre värld och toppskikt och hur dessa skillda världar förenas. Knark, prostitution, våld, mord, hämd, hat, pengar och lite kärlek är ingredienserna.

Jag har länge funderat på att läsa den här boken. Egentligen inte min grej men tycker det är roligt som omväxling ibland.

Jag vet inte hur jag ska förhålla mig till Snabba cash. Språket är inte särskilt estetiskt utan rakt, rätt vardagligt och förstås ofta grovt, precis som sig bör med en sån här roman. Boken berör mig inte heller särskilt mycket. Det klart at jag blir illa berörd av allt elände men det finns ingen att på allvar sympatisera med. Ingen att heja på. Alla är skurkar och förbrytare och även om de kan visa vissa känslor och en del mänsklighet så är de ändå beredda att offra de som "betyder något" för dom.
Så, med andra ord har jag inte kännt mig särskilt engagerad i min läsning. Det är ingen svårläst bok så det har gått fort och har bitvis varit riktigt spännande men ingen känslomässigt engagemang från mig.

Det känns mest som om jag läst boken i studiesyfte. Jag har fått inblick i en värld vitt skiljd från min egen och mött människor med värderingar långt, långt från mina egna. Men jag har inte mött dessa människor på riktigt, inte kommit dom under skinnet.
Och ni som följer min blogg vet vad jag tycker om såna böcker - de kan vara fult läsvärda men lämnar inte mycket kvar hos mig.

Ändå väcker den här boken naturligtvis tankar och jag skrämms över hur lite jag vet om den svenska undre världen. Det är svårt att förstå att allt det här existerar på riktigt. Jag är så väldigt skyddad i mitt varma, ombonade liv.

Snabba cash är ju nu filmaktuell. Jag ska nog inte se filmen. Om man inte kommer åt karaktärerna tillräckligt i boken lär man inte göra det på film.

Uppläsare är Morgan Alling och han gör det ok. Hans snälla röst har inte riktigt så mycket attityd för att göra texten rättvisa, men å andra sidan blir det väldgit lättlyssnat.

Inga kommentarer: