lördag 23 januari 2010

Trollvinter av Tove Jansson

Jag älskar barnböcker och tycker mycket om att varava min "vuxenläsning" med en barnbok då och då.
Den här gången fick det bli Tove Janssons "Trollvinter". En bok jag läst tidigare både som barn och vuxen.

I oktober går muminfamiljen i ide och vaknar inte förns i april. Men denna vinter träffar en månstråle mumintrollet i ansiktet och han vaknar. Alldeles ensam och rädd i det mörka muminhuset med sin familj sovande och okontaktbar.
Och för försa gången någonsin får ett mumintroll uppleva vintern, snön, isen. oOch för första gången får ett mumintroll möta vinterns varelser och vårens ankomst.

I tematrion före jul skrev jag om den här boken att mumin också fick uppleva sin första jul men det hade jag helt fått om bakfoten. Jag måste ha blandat ihop det med en annan bok. Ingen jul är med eftersom trollet vaknar strax efter nyår.
Det här var alltså en perfekt liten bok att läsa nu när världen är täckt av snö och längtan efter vår och sommar börjar värka inuti.

Tove Jansson är så bra och hennes karaktärer så fina och ofta lätta att identifiera sig med.
I den här boken har Toticki en framträdande roll och jag tycker verkligen om henne. Hon är så klok. Här är ett favoritcitat: "Allting är så osäkert och det är just det som lugnar mig."

Mark Levengood är uppläsare och han gör det just så som böckerna om mumindalen ska framföras.

Inga kommentarer: