onsdag 6 januari 2010

Julklappsrapport - bättre sent än aldrig

Jag måste förstås också berätta vilka bokklappar som fanns under granen. Har inte kommit till skott förns nu men håll till godo.

Själv fick jag inte så många böcker i julklapp. De mesta klapparna till oss var
husrelaterat
vilket verkligen uppskattades.
Men två ljudböcker fick jag:
Caipirinha med döden
av min svärmor och Prostens barnbarn (som jag verkligen älskar och nära nog slitit ut på kasett) av
syster min.
På jobbet låg till min stora, glada överraskning et presentkort på akademibokhandlen.
Tack kära jobbet!
Det ska jag spara till bokrean.

Från mig och sambon fanns dessto fler böcker.
Till min pappa hade jag köpt Bågens mästare av Con Igulden. Vi har båda läst första delen i serien - Stäppens krigare - men inte kommit oss för att ta oss ann fortsättningen trots den ohyggliga spänningen. Men nu fick han den och själv är jag mitt upp i den.

Mamma fick två böcker av mig - Korsordlexikon 6:e upplagan samt
De små tingens gud.
Glad blev hon. Korsordslexikon har hon önskat sig i många år utan att det riktigt har uppmärksammats.

Syster är väldigt intresserad av örtterapi så till henne köpte jag Gröna apoteket : att bruka och bereda terapeutiska örter, av Marie-Louise Eklöf.
Vi hittade också en helt underbar utgåva med Shakespears samlade verk. En enorm bok med verkligen allt han gjort samlat.
Egentligen var vi klara med alla julklappar till henne men den här gick inte at motstå då teater och skrivande är hennes stora grej.

Till sin mamma köpte J en väldans intressant bok - Barbarerna : romarrikets historia ur de erövrade folkens perspektiv, av Terry Jones och Alan Ereira. Den skulle jag verkligen vilja läsa.

Så till slut fick förstås sambon en bok av mig, nämligen Det mörka tornet i serieform.
Jag blev tipsad om den här boken för länge sen och insåg att den här måste bara älsklingen ha, han som är så into Mörka tornet.
Boken heter "Revolvermannens berättelse" och utgår från Steephen Kings romanfigur Roland och hans värld. Illustratörer är Jae Lee och Richard Isanove .

Jag känner mig riktigt nöjd med julens böcker. Jag älskar att je bort litteratur i present och att jag själv inte fick så väldigt mycket gör inget. Det är inte så lätt att köpa böcker till mig då jag oftast införskaffar det jag vill ha själv.

Hoppas ni har det fint och att ni inte fyrser näsorna av er.
Själv hade jag tänkt ta en ridtur men jag tror tusan det är för kallt till och med för mig...

Inga kommentarer: