torsdag 7 januari 2010

Nej, inga fler "mörka tornet" på ljudbok, vilken besvikelse!

I somras började jag läsa serien om "det mörka tornet" av Steephen King.
Jag slukade de fyra första böckerna under sommaren men sen var det stopp. Resten var ännu inte utgivna som ljudbok.
Så jag tänkte att jag skulle vänta tills de kom...

Nu ett halvår senare har fortfarande inte femte delen dykt upp och jag börjar ana oråd.
Jag mejlar utgivarna - Bra böcker - och frågar om och när nästa del kommer.
Inget svar. Dålig stil.
Men så googlar jag på Vargarna i Calla + ljudbok och hamnar förstås hos allvetande Wikipedia.
Där står att läsa att Bra böcker inte planerar att ge ut fler av Mörka tornet på ljudbok av ekonomiska skäl.
Fy, fy Bra böcker!
Nu behöver ju inte Wikipedia vara 100% tillförlitlig men det ser helt klart mörkt ut.

Det är inte första gånen förlag ger ut halva serier på ljudbok. Det gör mig otroligt irriterad och besviken.
Liftarens guide är ett exempel. Där finns de tre första delarna men inte resten.

Men hur tänker de?
Man måste väl redan vid första, eller åtminstone andra, boken upptäcka att böckerna inte säljer tillräckligt. Eller? Har man gett ut fyra delar i en serie på sju kan man väl lika gärna ge ut resten. Eller?
Om folk har köpt alla fyra första delarna är det knappast troligt att de inte skulle köpa resten.
Serien ökar dessutom betydligt mer i värde om alla delar finns.
Som det är nu kan jag tänka mig att folk drar sig för att köpa böcker ur en okomplett serie.

Det här känns riktigt trist men vad kan jag göra åt saken mer än att beklaga mig?
Jag får helt enkelt låna resterande delar på talbok istället.
*Morr*

8 kommentarer:

Muntligt sa...

Jag har också fått samma besked från Bra Böcker som Wikipedia. Det ser mörkt ut för fler ljudböcker i serien.

Trist för jag gillade verkligen att lyssna på denna serie.

//Michael

Mikaela Stigsdotter-Larsson sa...

Aha, det är sant alltså, vilket skit!
Tack för info!

Jossan sa...

Jag känner med dig jag höll själv på att leta efter Vargarna i Calla när jag kom till din sida.

Är som den andra serien där de hade kommit ut med 10 böcker av 12.

Anonym sa...

Men va fan, jag har googlat till förbannelse efter denna bok, håller för tillfället på med magiker och glas, tycker Torsten Wahlund är roland, hoppas att dom kommer till sans och ger ut den på lb.

Anonym sa...

TRIST!!!!

Anonym sa...

tur att det finns en komplett engelsk version av serien på ljudbok;)

Anonym sa...

Bedrövligt eftersom de kostar en förmögenhet på engelska.

Anonym sa...

Finns som ljudbok på biblioteket. Iaf i Enköping. Men det är för synskadade så vi icke synskadade får inte låna dem egentligen. Nu lyckades jag prata till mig att få låna ändå, berättaren är inte lika bra som de tidigare men man vänjer sig.