onsdag 30 december 2009

Ut och stjäla hästar

Av Per Petterson

Mitt sista resmål i
Jorden runtresan
blev Norge med Ut och stjäla hästar.

Trond är en äldre man som flytt det gamla livet och flyttat ut i ett ruckligt hus i skogen. Där bor han med sin hund och minns sommaren då han var 15 år och började upptäcka vuxenlivet.

Det är en klart läsvärd bok som lämnar en känsla av vemodighet, för alltid förflutna sommrar och förlust.
Det är en ganska klassisk berättelse om vuxenblivandet och om upptäckten av att ens föräldrar (fadern i synnerhet i den här boken) har ett liv som man inte känner till.

Jag kan inte säga att det var en hejdundrande stark läsupplevelse. Jag känner lite som att "ja du Trond, sånt är livet" - ett bekräftande möte liksom. Den sortens böcker är inte mina favoriter eftersom jag vill att de ska väcka något mer hos mig. Jag vill göra nya härliga upptäckter och det kan jag nog inte säga att jag gjorde.
Men som sagt, klart läsvärd och vackert och väl skrivet.

Uppläsaren Rolf Lassgård gör ett ok jobb. Hans röst passar in i sammanhanget tycker jag nog.

Nu ser jag verkligen fram emot nästa varv runt jorden.
Jag har redan förberett mig genom att besöka biblan och låna hem Låt tistlarna brinna, samt även uppföljaren ifall boken faller mig på läppen.
Så första resmålet i
Jorden runt 2
blir Turkiet.

Inga kommentarer: