fredag 1 maj 2009

Havrekakor med choklad

Vare sig jag eller sambon var särskilt sugna på något valborgsfirande igår så vi stannade helt enkelt hemma och hade det lugnt och skönt.
Verkligen skönt och välbehövligt.
Och till kvällens chicago-parti (som jag vann!) blev det underbart goda kakor som baby love bakade och mitt favoritte som mamma köpte åt mig i London förra helgen.


Receptet hittade J på ett paket havrekakor - Fridas havre och himmelrike, från Cafébageriet - som vi köpte i veckan. Väldigt generöst och vågat att skriva ut receptet på det man säljer. Särskilt som det hembakta blev så mycket godare. Och förstås väldigt mycket billigare.

Lite bökigt är det att inte ha hushållsvåg när ingredienserna är angivna i g, men som tur är har man ju internet.
Måttomvandling finns här.

175 g vetemjöl
200 g havregryn
140 g rumstempererat smör (eller mjölkfritt margarin om man vill göra dom veganska)
100 g socker
2 msk ljus sirap
1/2 tsk salt
2 tsk bakpulver
100 g hackade russin
200 g mörk hackad choklad
70 g hasselnötter
1/2 dl vatten

1. Blanda mjöl, bakpulver, smör, socker salt och havregryn så att konsistensen blir ungefär som brödsmulor. Tillsät sirap, russin, och vatten och blanda samman till en deg. Blanda slutligen ni chokladen och nötterna.

2. Rulla försiktigt degen i antingen en lång rulle eller i flera små. Lägg degrullarna i kylskåpet en halvtimme. Skär sedan degen i ca 1 cm långa tjocka skivor och lägg dem på en plåt med bakpapper på.

3. Förvärm ugnen till 200 grader. Sätt i kakorna i ugnen och sänk samtidigt temperaturen till 175 grader. Grädda kakorna mitt i ugnen i 1015 min. Ta ut dem och låt dem svalna på ett ugnsgaller.

Prova det här vettja! De blev sååååå goda!

Nähä, nu är det hög tid att jag klär på mig och börjar packa. Jag och J ska nämligen fira första maj genom vår andra cykelcamping.
Hoppas ni alla får en fin dag i solen!

Inga kommentarer: