tisdag 5 maj 2009

Jorden runt - första resmålet

Jaha, då har jag avklarat mitt första resmål på
jordenruntresan.
Det blev alltså till Tjeckien genom Franz Kafka oc h hans novell "Förvandlingen".

Eftersom det är en så kort historia ska jag inte skriva så mycket om den. Jag vill inte förstöra nöjet för dig som har tänkt läsa den.
Men "Förvandlingen" handlar om en kille som en morgon när han vaknar har förvandlats till en stor skalbagge. Detta får förstås oerhörda konsekvenser för honom själv och för hans familj.
En obehaglig och fascinerande berättelse.
Jag tänker inte ge mig på att tolka den här berättelsen. När jag läst om Kafka har jag förstått att det gjorts hej vilt och alldeles tillräckligt.
Uppenbart är att "Förvandlingen" innehåller stark samhällskritik men faktiskt så upplever jag inte det som mest centralt. Det är familjens reaktioner som står i centrum. I alla fall för mig. Det är det som händer i familjen som sätter de djupaste spåren hos mig. Fast det klart, det är ju ett uttryck för samhället, dess normer och struktur.


I den bok (daisyformat) som jag lånade på biblioteket fanns även novellen "Den sanningssökande hunden". Här funderar en hund över livet, existentiella frågor, forskning, sin ras i allmänhet och i synnerhet, strukturer, livsvillkor osv osv. Ärligt talat så fattar jag ingenting av den. Jag antar att även denna berättelse innehåller kraftig samhällskritik, men jag vet inte...


(Ingen av novellerna finns som ljudbok.)

2 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Jag har också läst Förvandlingen och tycker att den är fantastisk! Den innehåller så mycket och kan tolkas på så olika plan. Det var mitt första möte med kafka och jag blev pos överraskad.

cecber sa...

Den ohållbara situationen i familjen efter att sonen blivit en insekt är intressant att följa, den där hundberättelsen låter ju lite spännande den också faktiskt! Kanske får prova den en dag.