måndag 18 maj 2009

Tematrio - Norge

Med anledning av 17:e maj - Norges nationaldag - går den här veckans
Tematrio
ut på att skriva om tre norska favoritböcker/författare.

* Serien Sagan om Isfolket av Margit Sandemo kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta.
Jag läste den första boken om isfolket - släkten med mycket annorlunda gåvor - någon gång i mellanstadiet. I sexan tror jag. Jag bara älskade den. Ett par år senare läste pappa och jag resten av serien tillsammans. Eftersom det här är en sådan där oerhört lång serie (47 böcker om jag inte minns fel) så är det bara den första boken "Trollbunden" som har producerats i vare sig ljudboks- eller talboksformat. Alltså läste pappa högt för mig. Hela serien! Det var en härlig tid.

* För ett tag sedan recenserade jag Jo Nesbøs första barnbok -
Doktor Proktors pruttpulver.
En bok jag gillar skarpt. Rolig och charmig men också med breda stråk av allvar under det roliga.

* Och så en riktig, riktig favorit - Marit Paulsens självbiografiska roman Liten Ida.
Jag har läst boken många gånger och den får alltid mitt hjärta att värka. Den utspelar sig under andra världskriget och handlar om den lilla norska flickan Ida som gör allt hon kan för att försöka förstå sig på livet och världen. Som Längtar efter mat, en pappa och sin mammas kärlek.
Har du inte läst den så gör det!

1 kommentar:

Lyrans Noblesser sa...

Jag har inte läst Liten Ida, men noterar den på min läslista :-)