onsdag 13 maj 2009

Berättelsen om Pi

Av Yann Martel

En storslagen berättelse om den indiske pojken Pi, som tillsammans med några av familjens djurparksdjur får vara med om sitt livs värsta och mest fantastiska äventyr.
En berättelse om livet.
En bok fylld av kärlek, sorg, tro, humor, hopp och liv.
Vi får inte bara följa med på Pis resa i en liten livbåt över Stilla havet, utan också på den resa som han företar i sitt inre.

Jag kan på flera sätt identifiera mig med Pi. Med hans närhet och behov av närhet till djur och med hans kärlek till Gud. Hans lust att med hela sin varelse tillbe Gud. Hans oförmåga att förstå varför man måste hålla sig till en religion. Varför man helt enkelt inte kan få plocka det bästa från varje då det ju handlar om samma Gud. Varför man inte kan önska sig både ett kristet dop och en muslimsk bönematta på samma gång.

Det här är J:s favoritbok och han har flera gånger sagt åt mig att läsa den. Jag är verkligen glad att jag till slut gjorde det!

Och Johan Rabaeus överträffar än en gång sig själv som uppläsare. Unerbara du!

2 kommentarer:

Bai sa...

Dette er ei bok eg har hatt liggande på nattbordet lenge. Eg tenker alltid at det skal vere den neste boka eg beynner på, men eg finner alltid ei anna å lese i mellomtida. Men nå fekk eg eit lite puff mot å prioritere denne.

Mikaela Stigsdotter-Larsson sa...

Ja läs den! Du har en mycket speciell upplevelse framför dig...